Statut Przedszkola
Dokumenty
STATUT
PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 50
W SZCZECINIE
Tekst jednolity
Niniejszy statut opracowano na podstawie:
1)
Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz.
1082 ze zm.);
2)
Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe
(Dz. U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.);
3)
Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz.
1915 ze zm.);
4) Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela
(t. j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.);
oraz
aktów wykonawczych do ww. ustaw.
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Nazwa Przedszkola brzmi: Przedszkole Publiczne Nr 50 w Szczecinie.
2. Siedziba Przedszkola znajduje się w Szczecinie przy ulicy Franciszka Gila 13,15.
3. Przedszkole prowadzone jest przez Gminę Miasto Szczecin.
4. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem pełni Zachodniopomorski Kurator Oświaty w Szczecinie.
5. Na wspólny wniosek Rady Rodziców i Rady Pedagogicznej jednostce została nadana nazwa „Gama”, którą przedszkole posługuje się w środowisku lokalnym.
6. Przedszkole używa pieczęci o treści:
Przedszkole Publiczne Nr 50
ul. Franciszka Gila 13,15
71 – 457 Szczecin
tel. 91 4542480
NIP 8513025558, REGON 320396361
oraz
Filia Przedszkola Publicznego nr 50
Ul. Junacka 13
71-494 Szczecin
tel. 91 4542480
NIP 851-19-90-781 Regon 000833830
tel.914261400
§ 2
Najważniejsze podstawy prawne działania Przedszkola Publicznego Nr 50 w Szczecinie to Uchwała Rady Miasta Szczecin nr VIII/ 228/ 07 z dnia 26 kwietnia 2007r. (akt założycielski).
§ 3
Ilekroć w dalszej treści Statutu jest mowa bez bliższego określenia o:
1) Przedszkolu, jednostce – należy przez to rozumieć Przedszkole Publiczne Nr 50 w Szczecinie;
2) nauczycielu – należy przez to rozumieć nauczyciela Przedszkola i innego nauczyciela pedagogicznego;
3) dyrektorze - należy przez to rozmieć Dyrektora Przedszkola Publicznego Nr 50 w Szczecinie;
4) radzie pedagogicznej - należy przez to rozmieć Radę Pedagogiczną Przedszkola Publicznego Nr 50 w Szczecinie;
5) radzie rodziców - należy przez to rozumieć Radę Rodziców przy Przedszkolu Publicznym Nr 50 w Szczecinie;
6) rodzicach - należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem, a w przypadku dzieci z doświadczeniem migracyjnym, także osoby sprawujące nad nimi opiekę;
7) ustawie - Prawo oświatowe - należy przez to rozumieć ustawę z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.);
8) ustawie o systemie oświaty - należy przez to rozumieć ustawę z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 ze zm.).
ROZDZIAŁ II
ORGANIZACJA
PRZEDSZKOLA
§
4
1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem
przerwy wakacyjnej. Termin przerwy wakacyjnej ustalany jest corocznie przez organ
prowadzący na wniosek dyrektora.
2. Przedszkole czynne jest od poniedziałku do piątku. Dzienny
czas pracy przedszkola wynosi 10,5 godziny, ustalony jest przez organ prowadzący
na wniosek dyrektora przedszkola na dany rok szkolny. W szczególnych przypadkach
może on ulec zmianie na wniosek rodziców i po zatwierdzeniu przez organ prowadzący.
3. Świadczenia udzielane przez przedszkole w zakresie realizacji
podstawy programowej wychowania przedszkolnego w godzinach 9.00 – 14.00 są bezpłatne.
4. Wysokość opłaty za każdą godzinę świadczeń obejmujących
zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze wykraczające poza podstawę programową
wychowania przedszkolnego ustala się zgodnie z ustawą o systemie oświaty oraz bieżącą
uchwałą Rady Miasta Szczecin.
5.
Opłata za świadczenia
wykraczające poza podstawę programową podlega zwrotowi w przypadku nieobecności
dziecka.
5a. Opłata za świadczenia wykraczające poza podstawę programową
nie dotyczy dzieci 6 – letnich, realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne.
6.
(uchylono)
7.
Dzieci z rodzin o
trudnych warunkach materialnych lub losowych mogą korzystać z pomocy Miejskiego
Ośrodka Pomocy Rodzinie w formie zasiłków na pokrycie całości lub części kosztów
odpłatności za przedszkole.
§ 5
1.
Przedszkole zapewnia
odpłatne wyżywienie dla dzieci i pracowników przedszkola.
2.
Koszty wyżywienia
dzieci w przedszkolu (w części odpowiadającej kosztom produktów wykorzystanych do
przygotowania posiłków) zwane dalej „dzienna stawką żywieniową”, ponoszą rodzice.
3. Wysokość dziennej stawki żywieniowej ustala dyrektor przedszkola.
4. Dzieci
mogą korzystać z pełnego wyżywienia (100% dziennej stawki żywieniowej) lub z wybranych
posiłków, których koszty (określone w ramach dziennej stawki żywieniowej) podane
są w odrębnym zarządzeniu dyrektora.
5.
W wyjątkowych przypadkach (np. trudnych diet)
dzieci nie korzystające z wyżywienia w przedszkolu mają możliwość, wg zasad ustalonych
przez dyrektora w porozumieniu z rodzicami, spożycia posiłków przygotowanych przez
rodziców.
6. W przypadku nieobecności dziecka przedszkole zwraca dzienną
stawkę żywieniową pomnożoną przez liczbę dni nieobecności.
7. Zasady wnoszenia, a także zwrotu opłaty za wyżywienie dziecka
w przedszkolu reguluje bieżące zarządzenie Prezydenta Miasta Szczecin.
8. Pracownicy
przedszkola mogą korzystać z wyżywienia w przedszkolu jedynie za pełną odpłatnością
na zasadach ustalonych przez organ prowadzący.
9.
W cenę posiłków dla pracowników wliczony
jest koszt zakupu produktów wykorzystanych do ich przygotowania oraz ustalony przez
dyrektora ryczałt obejmujący wynagrodzenie pracowników przygotowujących posiłki,
koszty zużytych mediów oraz inne wydatki rzeczowe związane z zakupem środków czystości.
§ 6
1.
Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola
jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb,
zainteresowań, uzdolnień.
2.
Przedszkole prowadzi 14 oddziałów. Liczba
oddziałów w zależności od potrzeb i możliwości organizacyjnych jednostki może ulegać
zmianie.
3.
Czas pracy poszczególnych oddziałów określa
arkusz organizacji pracy przedszkola zatwierdzony przez organ prowadzący na dany
rok szkolny.
4.
Liczba dzieci w oddziale przedszkolnym nie
może przekraczać 25.
5.
Dyrektor może podjąć decyzję o prowadzeniu
zajęć opiekuńczych lub wychowawczo- dydaktycznych w grupach międzyoddziałowych –
oddziałach łączonych.
6.
Grupy międzyoddziałowe tworzone są na okres
roku szkolnego w godzinach porannych i popołudniowych w celu zapewnienia opieki
nad dziećmi przyprowadzanymi wcześnie rano i późno odbieranymi z przedszkola. Nauczyciel
otwierający przedszkole przyjmuje dzieci do czasu otwarcia pozostałych grup, zaś
nauczyciel zamykający przedszkole przyjmuje dzieci do zamknięcia przedszkola.
7.
Liczba dzieci w grupie międzyoddziałowej
nie może przekroczyć 25.
8.
W okresie niskiej frekwencji dzieci dyrektor
może zlecić łączenie oddziałów z zachowaniem liczebności dzieci w grupie.
9.
Wycieczki, wyjścia i inne formy zajęć realizowanych
poza przedszkolem mogą odbywać się w grupach o strukturze międzyoddziałowej, zgodnie
z Regulaminem organizacji wyjść i wycieczek.
10.
W grupach międzyoddziałowych mogą być też
organizowane zajęcia mające na celu realizację indywidualnych potrzeb i zainteresowań
dzieci.
§ 7
1. Nauczyciele, którym dyrektor powierzył opiekę nad dziećmi
prowadzą z nimi zajęcia w czasie realizacji bezpłatnej podstawy programowej, jak
i w godzinach przekraczających ustalony przez organ prowadzący czas bezpłatnych
świadczeń.
2.
Godzina zajęć w przedszkolu
trwa 60 minut.
3.
Czas trwania zajęć
dydaktyczno – wychowawczych z dziećmi powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych
dzieci i w zasadzie wynosić od 15 do 30 minut. Dopuszcza się jednak wydłużanie lub
skracanie tego czasu w zależności od potrzeb.
4. Zajęcia, podczas których jest realizowana podstawa programowa
wychowania przedszkolnego, są prowadzone na podstawie programu wychowania przedszkolnego
dopuszczonego do użytku w przedszkolu przez dyrektora.
5. Jednostka może być miejscem praktyk pedagogicznych dla
potrzeb szkół wyższych.
§ 8
1. Jednostka zapewnia dzieciom uczęszczającym do przedszkola
możliwość korzystania z zajęć dodatkowych.
2. Dyrektor może powierzyć ich prowadzenie
nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu, zatrudnić nowych nauczycieli, posiadających
odpowiednie kompetencje do prowadzenia konkretnych zajęć, podpisać umowę z podmiotem
zewnętrznym na prowadzenie tych zajęć.
3.
Zajęcia dodatkowe organizowane są poza godzinami
przeznaczonymi na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
4. Rodzaj
zajęć dodatkowych wybierają rodzice w uzgodnieniu z dyrektorem. Zajęcia te finansowane
są w całości z budżetu przedszkola.
5. Dyrektor
przedszkola może wynająć podmiotowi zewnętrznemu salę/pomieszczenie na prowadzenie
działalności edukacyjnej w celu prowadzenia zajęć dodatkowych finansowanych przez
rodziców po zakończeniu zajęć wychowawczo- dydaktycznych oferowanych przez przedszkole.
6. Czas
zajęć dydaktyczno – wychowawczych oraz zajęć dodatkowych z dziećmi powinien być
dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić od 15 do 30 minut.
7. Przedszkole
na życzenie rodziców wyrażone w formie pisemnego oświadczenia organizuje naukę religii.
W tym czasie dzieci nie uczęszczające na religię mają zapewniona opiekę.
8. Sposób
dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
§ 9
1. Szczegółową organizację
nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji
pracy przedszkola opracowany przez dyrektora do dnia 21 kwietnia danego roku, i
zatwierdzony przez organ prowadzący przedszkole do dnia 29 maja każdego roku.
2.
W arkuszu organizacyjnym Przedszkola określa się w szczególności informacje zgodnie z aktualnym
Rozporządzeniem MEN w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i
publicznych przedszkoli.
§ 10
1.
Ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora
określa organizację pracy przedszkola, w szczególności czas przyprowadzania i odbierania
dzieci, godziny posiłków, czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i
opiekę.
2.
Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele,
którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy
rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci oraz struktury organizacyjnej
jednostki.
3.
W szczególnych przypadkach dyrektor może
zmienić organizację dnia (np. podczas organizacji wyjść, wycieczek, uroczystości).
Rozkład dnia w miarę potrzeb może być zmieniony w ciągu roku szkolnego.
§ 11
1. Do
realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
1) sale zajęć dla poszczególnych
oddziałów;
2) gabinet metodyczny;
3) pomieszczenia administracyjno
– gospodarcze;
4) kuchnię;
5) szatnie dla dzieci i
personelu.
2.
Dzieci mają możliwość codziennego korzystania
z ogrodu przedszkolnego z odpowiednio dobranymi urządzeniami dostosowanymi do ich
wieku.
3.
Czas pobytu dzieci na powietrzu jest zgodny
z zalecanymi warunkami i sposobem realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
§ 12
1.
Przedszkole przeprowadza
rekrutację w oparciu o zasadę pełnej dostępności, zgodnie z aktualnie obowiązującym
prawem oświatowym.
2.
Termin i zasady rekrutacji określa corocznie
organ prowadzący.
3.
Komisja Rekrutacyjna w szczególnie uzasadnionych
przypadkach może przyjąć dodatkowe kryteria przyjęcia dziecka do przedszkola.
§ 13
1. Dyrektor w porozumieniu z radą pedagogiczną i radą rodziców
może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy wychowanków przedszkola w przypadkach:
1) zalegania z należnymi opłatami;
2) częstej
i długotrwałej absencji dziecka bez uzasadnionej przyczyny;
3) nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego
statutu;
4) utajnienia w procesie rekrutacji dzieci do przedszkola
choroby dziecka uniemożliwiającej mu przebywanie w grupie przedszkolnej;
5) częstego stwarzania przez dziecko sytuacji zagrażających
zdrowiu i bezpieczeństwu własnemu i innych, mimo podjętych działań (rozmowy z rodzicami,
konsultacje ze specjalistami, terapia indywidualna, rodzinna, specjalistyczna) lub
w sytuacji nie podejmowania współpracy w zakresie terapii dziecka.
2.
Sytuacja taka nie
dotyczy dziecka odbywającego roczne przygotowanie przedszkolne.
§ 14
1.
Rodzice są odpowiedzialni
za bezpieczeństwo dziecka i mają obowiązek osobistego przyprowadzania i odbierania
dziecka z przedszkola. W przypadku wychowanków domu dziecka – dzieci
powinny być przyprowadzane i odbierane przez wychowawcę.
2.
Dziecko może być przyprowadzane i odbierane
przez inne osoby pełnoletnie zapewniające
mu pełne bezpieczeństwo, upoważnione na piśmie przez jego rodziców. Osoby te nie
mogą wzbudzać obaw co do zapewnienia dziecku bezpieczeństwa w drodze do przedszkola
i z przedszkola do domu.
3.
Upoważnienie, które znajduje się w dokumentacji
przedszkola, powinno zawierać imię
i nazwisko, numer i serię dowodu osobistego
osoby wskazanej przez rodziców.
4.
Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną
za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich
osobę.
5.
W nagłej sytuacji,
gdy rodzic telefonicznie informuje o odbiorze dziecka przez osobę nieupoważnioną,
nauczyciel weryfikuje daną informację poprzez osobiste wykonanie telefonu do rodzica
w celu potwierdzenia danych.
6.
Nauczyciel ma prawo
nie wydać dziecka w sytuacji, gdy zachodzi podejrzenie, że stan zdrowia lub świadomości
osoby odbierającej dziecko z przedszkola nie gwarantuje mu pełnego bezpieczeństwa
lub gdy po dziecko zgłosi się osoba nieupoważniona.
7.
Życzenia rodziców dotyczące nie odbierania
dziecka przez jednego z rodziców muszą być poparte stosownymi prawomocnymi orzeczeniami
sądowymi.
8.
Dziecko
może być przyprowadzane do przedszkola od godz. 6.00 do godz. 8.30 lub w każdym
innym czasie po wcześniejszym zgłoszeniu telefonicznym lub osobistym.
9.
Przyprowadzając dziecko
w godzinach rannych należy oddać je pod opiekę nauczyciela lub wyznaczonego pracownika
przedszkola, przejmującego odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka.. W szczególnych
przypadkach przyprowadzenia dziecka po godzinie 9.00 należy wprowadzić je do grupy
i poinformować nauczyciela o jego obecności.
10.
Osoba odbierająca
przejmuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka w momencie wywołania dziecka
z sali i przywitania się z nim w obecności nauczyciela grupy lub pracownika przedszkola
dyżurującego w szatni.
11.
Rodzice
mają obowiązek odebrać dziecko z przedszkola do godziny zamknięcia jednostki.
12.
W przypadku
nieodebrania dziecka po upływie czasu godzin otwarcia przedszkola w razie takiej
potrzeby wdrażane są rozwiązania opisane w „Procedurach bezpieczeństwa dziecka w
PP- 50”.
§ 14a
1. Do przedszkola może uczęszczać wyłącznie dziecko
zdrowe, bez objawów przewlekłej infekcji oraz nasilonych objawów chorobowych.
2. Rodzice mają obowiązek zgłaszania wszelkich
poważnych dolegliwości i chorób zakaźnych dziecka oraz udzielania nauczycielowi
wyczerpujących informacji na ten temat.
3. Nauczyciele przekazują rodzicom informacje o
samopoczuciu dziecka lub zauważonych zmianach w zachowaniu w czasie pobytu w
przedszkolu.
4. W czasie pobytu dziecka w przedszkolu, w
przypadku zaobserwowania wystąpienia lub zgłoszenia przez dziecko niepokojących
objawów i złego samopoczucia, stanowiącego zagrożenie dla prawidłowego
funkcjonowania samego dziecka oraz innych dzieci w przedszkolu nauczyciel ma
obowiązek powiadomienia telefonicznego rodzica oraz poinformowania dyrektora o
stanie zdrowia dziecka.
5. Po otrzymaniu od nauczyciela lub dyrektora
informacji o stanie zdrowia dziecka rodzic jest zobowiązany do niezwłocznego
odebrania dziecka z jednostki, ze wskazaniem konieczności konsultacji
lekarskiej.
6. W sytuacji niemożności nawiązania kontaktu z
rodzicami nauczyciel lub dyrektor podejmuje wszelkie dostępne czynności w celu
nawiązania kontaktu z innymi osobami upoważnionymi przez rodziców do odbioru
dziecka.
7. W sytuacjach nagłych, gdy stan zdrowia dziecka
wymaga natychmiastowej interwencji lekarskiej, nauczyciel, dyrektor są
zobowiązani do zastosowania Procedury postępowania w przypadku zaistnienia
wypadku dziecka, tj. w szczególności do podjęcia działań związanych z
udzieleniem pomocy przedmedycznej w zakresie posiadanych umiejętności oraz
wezwania Pogotowia Ratunkowego, a także zawiadomienia rodziców i dyrektora o
zaistniałym zdarzeniu.
8. W przedszkolu nie podaje się dzieciom żadnych
leków.
ROZDZIAŁ III
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 15
1.
Przedszkole realizuje
cele i zadania określone w Ustawie prawo oświatowe oraz przepisach wydanych na jej
podstawie, a w szczególności zawarte w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,
w tym w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania opieki
nad dziećmi niepełnosprawnymi, umożliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości
narodowej, etnicznej, językowej i religijnej z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa
oraz zasad promocji i ochrony zdrowia.
1a. Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie
całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest poprzez proces opieki,
wychowania i nauczania — uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości,
sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra
i piękna.
2.
Powyższe cele wychowania przedszkolnego są
realizowane w następujących obszarach: fizyczny, emocjonalny, społeczny, poznawczy
obszar rozwoju dziecka, język obcy nowożytny.
3. Do głównych zadań przedszkola należy:
1) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez
fachową organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym,
społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
2) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom
integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów
poznawczych;
3) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających
nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji
oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
4) organizowanie zajęć, zabaw i odpoczynku z wykorzystaniem
treści adekwatnych do poziomu rozwoju dzieci, ich możliwości percepcyjnych, wyobrażeń
i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnego, naturalnego tempa rozwoju; wspierających
indywidualność i oryginalność dziecka, wzmacniających poczucie wartości oraz potrzebę
uczestnictwa w grupie;
5) organizowanie zajęć rozwijających nawyki i zachowania
prowadzące do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo;
6) organizowanie zajęć z wykorzystaniem treści adekwatnych
do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci, prowadzących do rozumienia
emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz zdrowia psychicznego;
7) organizowanie zajęć budujących wrażliwość, w tym
wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania,
ruchu, otoczenia, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, sztuk plastycznych;
8) organizowanie zajęć pozwalających na bezpieczną,
samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, rozwijających wrażliwość i
umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego,
możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju dziecka;
9) organizowanie zajęć umożliwiających bezpieczną,
samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania,
planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej
pracy;
10) organizowanie zajęć prowadzących do poznania wartości
i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe
osoby w otoczeniu dziecka oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych
do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
11) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców,
realizowanych treści wychowawczych o nowe, wynikające z nagłego pojawienia się w
otoczeniu dziecka, sytuacji lub zagrożeń, w tym zagrożeń cywilizacyjnych, takich
jak patologiczne zjawiska społeczne, psychologiczna ingerencja mediów w rozwój dziecka,
nieodpowiedzialne korzystanie z technologii, ubezwłasnowolnienie reklamą, modą,
katastrofy, zdarzenia traumatyczne;
12) systematyczne wspieranie i rozwijanie mechanizmów
uczenia się prowadzące do osiągnięcia przez dziecko poziomu rozwoju umożliwiającego
podjęcie nauki w szkole;
13) organizowanie zajęć zgodnie z potrzebami.
3a.
Przedszkole realizuje cele i zadania wspomagając indywidualny rozwój każdego
dziecka, w tym dziecka niepełnosprawnego z uwzględnieniem rodzaju jego
niepełnosprawności poprzez:
1) organizację oddziałów przedszkolnych w
zbliżonym wieku z uwzględnieniem możliwości rozwojowych dzieci;
2) dostosowanie metod pracy do potrzeb i
możliwości indywidualnych dziecka oraz wszystkich obszarów edukacyjnych
zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego;
3) stosowanie otwartych form pracy,
umożliwiających dziecku wybór miejsca i rodzaju aktywności;
4) planowanie swojej pracy z uwzględnieniem
potrzeb, zainteresowań i możliwości dzieci danego oddziału stwierdzone na
podstawie obserwacji i diagnoz;
5) dostosowanie
tempa pracy dydaktyczno- wychowawczej do możliwości dzieci i stosowanie
specyficznej organizacji nauki i metod pracy poprzez prowadzenie zajęć zgodnie
z zaleceniami Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej;
6) wdrażanie programów wychowania przedszkolnego i
programów własnych nauczycieli dopuszczonych przez dyrektora;
7) udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno –
pedagogicznej na podstawie odrębnych przepisów;
8) tworzenie warunków umożliwiających dziecku osiągnięcie gotowości
szkolnej.
3b.
Sposób realizacji
zadań przedszkola uwzględnia:
1) możliwości
dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów
emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy;
2) specjalne
potrzeby edukacyjne dzieci;
3) potrzebę
prowadzenia diagnozy i obserwacji dzieci w celu monitorowania ich rozwoju;
4) organizację
przestrzeni przedszkola stymulującej rozwój dzieci;
5) organizowanie
zabaw ruchowych i muzyczno-ruchowych, w tym zabaw na wolnym powietrzu;
6) wykorzystanie
każdej naturalnie pojawiającej się sytuacji edukacyjnej umożliwiającej
ćwiczenie w zakresie osiągania dojrzałości szkolnej.
4. Zadania,
o których mowa w ust. 3 realizowane są we
współpracy z:
1)
rodzicami;
2)
nauczycielami i innymi pracownikami przedszkola;
3)
poradnią psychologiczno-pedagogiczną;
4)
innymi przedszkolami i placówkami;
5)
podmiotami działającymi na rzecz rodziny
i dzieci.
5. Przedszkole
realizując zaspokajanie potrzeb dziecka kieruje się w szczególności:
1)
dobrem dziecka;
2)
potrzebą wyrównania jego deficytów rozwojowych;
3)
koniecznością wspierania rozwoju dziecka
poprzez umożliwienie mu kształcenia i rozwoju zainteresowań oraz indywidualizacji
oddziaływań wychowawczych.
6. Przedszkole kładzie
szczególny nacisk na realizację podstawowych kierunków polityki oświatowej
państwa na dany rok szkolny ogłoszonym przez Ministra Edukacji i Nauki.
§ 15a
1. Przedszkole umożliwia podtrzymywanie
poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez
1) zajęcia w języku polskim;
2) realizację treści związanych z
historią, geografią i kulturą naszego regionu i kraju;
3) prowadząc nauczanie religii w ramach
planu zajęć przedszkolnych dla dzieci, których rodzice wyrażają takie życzenie
w najprostszej formie oświadczenia, które nie musi być ponawiane w kolejnym
roku szkolnym, może natomiast zostać zmienione. Oświadczenie może być także
wyrażone poprzez zawarcie z przedszkolem umowy o korzystanie z usług
przedszkola, gdzie jest adnotacja na temat nauczania religii.
2.
W
miarę potrzeb organizowanie zajęć umożliwiających osłuchanie z językiem
mniejszości narodowych, etnicznych, językiem regionalnym i podtrzymywanie
tożsamości tych dzieci w zakresie narodowości, grupy etnicznej, językowej.
Zasady organizowania tych zajęć są określone w odrębnych przepisach;
3.
Przedszkole
prowadzi działania antydyskryminacyjne obejmujące całą społeczność przedszkola
poprzez czytelne zasady postępowania, w tym system regulaminów i procedur,
ustalenie praw i obowiązków pracowników, dzieci i ich rodziców.
4.
Przedszkole
prowadzi z dziećmi planową pracę wychowawczą opartą na wartościach
uniwersalnych. W
każdym oddziale nauczyciele tworzą kodeksy przedszkolaka zawierające ustalone z
dziećmi normy postępowania oparte na wartościach poznanych przez dzieci i
objaśnionych przez nauczycieli w toku pracy dydaktyczno-wychowawczej.
5.
Dzieci niebędące obywatelami Polski
uczestniczą w procesie rekrutacji na zasadach ogólnych, a w trakcie roku
szkolnego w miarę posiadania wolnych miejsc są przyjmowane przez dyrektora
przedszkola. Dzieci te mają prawo do równego traktowania oraz wszystkich
statutowych praw i obowiązków.
§ 16
1.
Praca wychowawczo – dydaktyczna prowadzona
jest w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego oraz programy wychowania
przedszkolnego dopuszczone przez dyrektora do użytku w przedszkolu.
2.
Programy dopuszczone do użytku w przedszkolu
stanowią przedszkolny zestaw programów wychowania.
3.
Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalany jest
w programie rozwoju jednostki w rocznym planie nadzoru pedagogicznego oraz w planach
pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych.
§ 17
1. Opiekę nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w
czasie zajęć poza przedszkolem sprawuje nauczyciel dostosowując metody i sposoby
oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych,
z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych oraz zasad bezpieczeństwa, a w
szczególności:
1) organizuje zajęcia zgodnie z programem i planem miesięcznym,
z uwzględnieniem zasad BHP i potrzeb psychofizycznych dziecka;
2) ustala wspólnie z dziećmi zasady i normy obowiązujące w
oddziale, umowy i zasady bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach, a szczególnie
nieoddalania się od grupy, niewychodzenia z Sali bez pozwolenia i wiedzy nauczyciela;
3) wdraża dzieci do zgodnej zabawy, do przestrzegania zasad
zgodnego współżycia z rówieśnikami;
4) uczy przewidywania konsekwencji, wyrabia u dzieci samodyscyplinę;
5) dba o bezpieczeństwo i zdrowie dzieci ze szczególnym uwzględnieniem
czasu rozchodzenia się dzieci, funkcjonowania oddziałów łączonych, zgodnie z zatwierdzonym
harmonogramem;
6) zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie
pobytu w przedszkolu, w trakcie zajęć poza terenem przedszkola, podczas nauki religii
oraz zajęć dodatkowych organizowanych w czasie realizacji podstawy programowej;
7) sprawuje opiekę nad dziećmi przy współpracy z woźną oddziałową,
w grupie najmłodszej – dodatkowo – pomocy nauczyciela; współdziała z całym personelem
w celu zapewnienia dzieciom bezpiecznego pobytu w przedszkolu;
8) w przypadku, gdy musi chwilowo oddalić się od grupy, jest
zobowiązany powierzyć dzieci opiece drugiej dorosłej osoby, gwarantującej pełne
bezpieczeństwo (pracownik obsługi), jednak do minimum ogranicza swoją nieobecność;
9) opuszcza oddział w momencie przyjścia drugiej
nauczycielki, informuje ją o wszystkich sprawach dotyczących wychowanków;
10) nie
pozostawia dzieci, gdy nie ma jeszcze zmiennika – takiej sytuacji dyrektor ma prawo
polecić nauczycielowi pozostanie w oddziale, a polecenie dyrektora jest dla nauczyciela
obowiązujące;
11) zapewnia
dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa – zarówno pod względem
fizycznym, jak i psychicznym;
12) informuje rodziców o zasadach bezpieczeństwa obowiązujących
w przedszkolu, w oddziale;
13) każdorazowo kontroluje miejsca przebywania
dzieci (sale zajęć, szatnia, łazienka, plac zabaw) oraz sprzęt, pomoce i inne narzędzia;
14) nie dopuszcza do zajęć prowadzonych w pomieszczeniu lub
w miejscu mogącym stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa dzieci, powiadamia o tym
dyrektora;
15) obowiązkiem nauczyciela jest udzielanie
natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji gdy ta pomoc jest niezbędna, powiadomić
dyrektora oraz rodziców o zaistniałym wypadku lub zaobserwowanych niepokojących
symptomach
16) w
przypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola bez względu na zakres
ich czynności służbowych w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa
dzieciom;
17) o
każdym wypadku powiadamia się niezwłocznie pogotowie ratunkowe (w razie potrzeby), dyrektora przedszkola lub jego zastępcę,
rodziców (opiekunów) dziecka;
18) w
przedszkolu nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi lekarskie poza
udzieleniem pomocy w nagłych wypadkach;
19)
obowiązkiem
nauczyciela jest znajomość i przestrzeganie przepisów bhp, ppoż., przepisów ruchu
drogowego;
20) nauczyciele podlegają przeszkoleniu w zakresie udzielania
pierwszej pomocy;
2.
Wycieczki
i spacery poza teren przedszkolny odbywają się przy udziale wymaganej liczby opiekunów,
zgodnie z Regulaminem spacerów i wycieczek obowiązującym w przedszkolu.
3.
Budynek
Przedszkola, przyległy teren i urządzenia odpowiadają ogólnym warunkom bezpieczeństwa
i higieny pracy oraz rozporządzeniom przeciwpożarowym.
§ 18
1.
Przedszkole
udziela dzieciom, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno - pedagogicznej
zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji
pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
na zasadach określonych w szczegółowych przepisach.
2.
Osobami
uprawnionymi do korzystania z pomocy są wszyscy wychowankowie, którzy wymagają wsparcia
ze względu na rozpoznane indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz indywidualne
możliwości psychofizyczne, zarówno z trudnościami w uczeniu się, jak i ze szczególnymi
uzdolnieniami.
3.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola.
3a. Dyrektor przedszkola organizuje wspomaganie
jednostki w zakresie realizacji zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
polegające na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości
udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
3b. Zadania przedszkola w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
to:
1) rozpoznawanie i
zaspakajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych dziecka;
2) rozpoznawanie
indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych
wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu;
3) wspieranie rodziców
oraz nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz
rozwijanie ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności
pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci.
4.
Pomoc
psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu rodzicom dzieci i nauczycielom
polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych
i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania
efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów.
5.
Pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają uczniom nauczyciele przedszkola
oraz specjaliści.
6.
Pomoc
psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z: rodzicami,
poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami
doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami, organizacjami
pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny i dzieci.
7.
Pomoc
psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana z inicjatywy: dziecka,
rodziców dziecka, dyrektora przedszkola, nauczyciela, wychowawcy grupy lub specjalisty,
prowadzących zajęcia z dzieckiem, poradni, pomocy nauczyciela, pracownika socjalnego,
asystenta rodziny, kuratora sądowego, organizacji pozarządowych oraz instytucji
działających na rzecz rodziny i dzieci.
8.
W
przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej
pracy z uczniem oraz w formie zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć specjalistycznych
(korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne
oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym) zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
oraz porad i konsultacji.
9.
Pomoc
psychologiczno-pedagogiczna dla rodziców dzieci i nauczycieli jest udzielana w przedszkolu
w formie porad i konsultacji, warsztatów i szkoleń.
10.
Zajęcia
rozwijające uzdolnienia oraz zajęcia specjalistyczne prowadzą nauczyciele i specjaliści
posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć.
11.
Porady,
konsultacje, warsztaty i szkolenia prowadzą nauczyciele i specjaliści.
12.
Dyrektor
przedszkola może wyznaczyć osobę, której zadaniem będzie planowanie i koordynowanie
udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom w przedszkolu.
13.
Korzystanie
z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
14.
O potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną
informuje się rodziców dziecka.
15.
Nauczyciele rozpoznają odpowiednio indywidualne potrzeby
rozwojowe i edukacyjne oraz indywidualne możliwości psychofizyczne uczniów, w tym
ich zainteresowania i uzdolnienia.
16.
W przedszkolu prowadzi się obserwację pedagogiczną zakończoną
analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnozę przedszkolną),
a pisemną informację o tej gotowości przedstawia się rodzicom do 30 kwietnia.
16a. Podczas tworzenia diagnozy gotowości dziecka do
podjęcia nauki w szkole, w trakcie kształcenia na odległość należy zastanowić
się, w jakim stopniu zadania realizowane przez dzieci w domu, wspólnie z
rodzicami, wpływają na ich rozwój psychofizyczny i w jaki sposób rodzice mogą
przekazywać nauczycielom informację na temat wyników pracy czy wytworów
dziecka, np. w formie skanów/ zdjęć prac czy krótkich nagrań.
16b. Spostrzeżeniem o dziecku może
być np. uzyskana informacja o:
1) preferowaniu
zabawy indywidualnej;
2) łatwości
zapamiętywania obcojęzycznych zwrotów i słówek;
3) wysokim
stopniu ruchliwości;
4) nieumiejętności
skupieniu uwagi na jednym zadaniu;
5) potrzebie
wspierania i pomagania innym dzieciom.
16c. W trakcie kształcenia na
odległość Dyrektor przygotowaną przez nauczyciela diagnozę przesyła do rodziców
na wskazany przez nich adres poczty elektronicznej.
17.
Przedszkole
stale współpracuje z poradnia psychologiczno-pedagogiczną. W okresie czasowego
ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty, współpraca z poradniami
i innymi instytucjami powinna odbywać się w drodze konsultacji i przekazywania
materiałów w formie elektronicznej.
18.
W
trakcie czasowego ograniczenia funkcjonowania przedszkola nadal organizowana i
udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
§ 19
1.
Dyrektor przedszkola
powierza każdy oddział czynny powyżej 5 godzin dziennie, opiece dwóch nauczycielek.
2.
Dla zachowania
ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej nauczyciele prowadzą
w miarę możliwości swoje oddziały przez cały okres uczęszczania dziecka do przedszkola.
W wyjątkowych sytuacjach dopuszcza się możliwość odstąpienia od tej zasady np. na
uzasadniony wniosek dyrektora.
3. Liczbę nauczycieli w poszczególnych
oddziałach co roku zatwierdza organ prowadzący przedszkole.
4.
Działania i doskonalenie
nauczycieli jest ukierunkowane na działania nowatorskie, zaakceptowane
przez radę pedagogiczną oraz organ prowadzący.
ROZDZIAŁ IV
ORGANY PRZEDSZKOLA
§ 20
1. Organami przedszkola są:
1) Dyrektor Przedszkola;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Rada Rodziców.
2.
Rada pedagogiczna
i rada rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne
z przepisami prawa i niniejszym statutem.
3. Koordynatorem współdziałania wszystkich organów przedszkola
jest dyrektor, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i
podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżąca wymianę informacji.
4.
Wszelkie spory miedzy
organami przedszkola rozstrzygane są na nadzwyczajnych posiedzeniach rady pedagogicznej.
§ 21
1.
Dyrektor przedszkola
wyłaniany jest w drodze konkursu lub powołany przez organ prowadzący, spośród kandydatów
spełniających warunki określone ustawą.
2.
Dyrektor przedszkola
kieruje bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje je na zewnątrz. Jest kierownikiem
zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli, pracowników i obsługi
administracji.
3.
Dyrektor przedszkola
realizuje obowiązki i zadania oraz korzysta z kompetencji wynikających z zapisów
ustawy o systemie oświaty:
1)
kieruje działalnością przedszkola oraz reprezentuje
je na zewnątrz,
2)
sprawuje nadzór pedagogiczny, w ramach
którego:
a)
kontroluje:
-
przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności
dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej
przedszkola,
-
przebieg procesów kształcenia i wychowania w przedszkolu oraz efekty działalności
dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej
przedszkola,
b)
wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
-
diagnozę pracy przedszkola,
-
planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia
zawodowego,
-
prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad;
3)
sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza
warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
4)
realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte
w ramach jej kompetencji stanowiących,
5)
dysponuje środkami określonymi w planie finansowym
przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje
administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę przedszkola,
6)
wykonuje zadania związane z zapewnieniem
bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
7)
współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji
praktyk pedagogicznych,
8)
w drodze decyzji może skreślić dziecko z
listy wychowanków przedszkola w przypadkach określonych w statucie, na podstawie
uchwały rady pedagogicznej
9)
kieruje polityką kadrową przedszkola, zatrudnia
i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
10)
przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe
nauczycielom i innym pracownikom przedszkola,
11)
występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii
rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli
oraz pozostałych pracowników przedszkola;
12)
współpracuje z pielęgniarką lub osobami (instytucjami)
sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi oraz rodzicami w przypadku wystąpienia problemów
zdrowotnych lub higienicznych, w oparciu o procedury organizacyjne postępowania.
4. Dyrektor
przedszkola realizuje zadania wynikające z przepisów szczególnych:
1) opracowywanie planu nadzoru pedagogicznego oraz wykorzystywanie
wyników w celu podnoszenia jakości pracy jednostki;
2) przekazywanie wniosków z realizacji nadzoru pedagogicznego
radzie rodziców i radzie pedagogicznej;
3) opracowywanie programu rozwoju jednostki i planów pracy
wspólnie z radą pedagogiczną z wykorzystaniem wyników pracy jednostki;
4) gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania
oceny ich pracy, według zasad określonych w odrębnych przepisach;
5) przygotowanie arkusza organizacji przedszkola i przedstawienie
go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu;
6) wstrzymywanie uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami
prawa i powiadamianie o tym stosownych organów;
7) współpraca z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami
nadzorującymi i kontrolującymi;
8) zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie
z przepisami Kodeksu Pracy, bhp i ppoż.;
9) współdziałanie z organizacjami związkowymi wskazanymi przez
pracowników;
10) administrowanie Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych
zgodnie z obowiązującym regulaminem;
11) prowadzenie dokumentacji kancelaryjno – archiwalnej i finansowej
zgodnie z obowiązującymi przepisami;
12) organizowanie
w porozumieniu z organem prowadzącym wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
13) powiadamianie
dyrektora szkoły rejonowej o spełnianiu obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego
w przedszkolu przez dzieci objęte tym obowiązkiem,
14) wydawanie
każdemu dziecku spełniającemu obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego informacji
o gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej w terminie do 30 kwietnia każdego
roku szkolnego
15) wydawanie
rodzicom zaświadczeń o spełnianiu obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego
16)
ustalanie ramowego rozkładu dnia na wniosek
rady pedagogicznej, z uwzględnieniem przepisów w sprawie bezpieczeństwa i higieny.
17) wykonywanie innych czynności wynikające z przepisów szczegółowych
i organizacji pracy przedszkola;
18) wdraża
odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, zapewniające zgodność przetwarzania
danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych.
5. Dyrektor
przedszkola ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji
przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz wydawanie przez
przedszkole dokumentów zgodnych z posiadaną dokumentacją.
6. Dyrektor
Przedszkola powołuje zespoły i komisje zadaniowe do realizacji określonych zadań.
W skład zespołów wchodzą nauczyciele, inni pracownicy przedszkola, rodzice. Zakres
zadań i kompetencji zespołów lub komisji określa dyrektor przedszkola drogą zarządzenia.
7.
Zakres przedmiotowy
i tryb wydawania zarządzeń dyrektora przedszkola:
1) dyrektor przedszkola wydaje zarządzenia we wszystkich sprawach
związanych z zapewnieniem dzieciom i pracownikom szkoły bezpiecznych warunków pobytu,
opieki i pracy;
2) dyrektor przedszkola wydaje zarządzenia we wszystkich sprawach
związanych z właściwą organizacją procesu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego
w przedszkolu;
3) zarządzenia dyrektora podlegają ogłoszeniu w księdze zarządzeń
pod rygorem nieważności.
8. Dyrektor szkoły w terminie 30 dni od dnia otrzymania
zaleceń wydanych przez wizytatora jest obowiązany powiadomić:
1) organ sprawujący nadzór pedagogiczny o sposobie realizacji
zaleceń;
2) organ prowadzący przedszkole o otrzymanych zaleceniach
oraz o sposobie ich realizacji.
9. Dyrektor Przedszkola w celu realizacji kształcenia
na odległość:
1) przekazuje
rodzicom i nauczycielom informacje o sposobie i trybie realizacji zadań
przedszkola w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania na wskazany
przesz rodziców adres e-mail oraz poprzez stronę internetową przedszkola;
2) ustala, we
współpracy z nauczycielami, sposób informowania rodziców o postępach dzieci na
podstawie analizy wykonania przesyłanych zadań;
3) ustala sposób
dokumentowania realizacji zadań przedszkola;
4) wskazuje, we
współpracy z nauczycielami, źródła i materiały niezbędna do realizacji zajęć, w
tym materiały w postaci elektronicznej, z których rodzice mogą korzystać;
5) zapewnia rodzicom
możliwość konsultacji z nauczycielem oraz przekazuje im informacje o formie i
terminach tych konsultacji;
6) ustala z
nauczycielami potrzebę modyfikacji odpowiednio zestawy programów wychowania
przedszkolne.
§ 22
1.
Rada Pedagogiczna
jest kolegialnym organem przedszkola utworzonym dla usprawnienia jej funkcjonowania
w zakresie realizacji zadań statutowych dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej
i opiekuńczej, a także w granicach swej właściwości rozstrzygania i opiniowania
spraw z zakresu organizacji i administrowania przedszkolem.
2.
Zasada jednoosobowego kierownictwa dyrektora,
który jest osobiście odpowiedzialny za pedagogiczne i administracyjne kierowanie
przedszkolem, nie może być naruszona, ani ograniczona przez działalność rady pedagogicznej.
3.
W skład Rady Pedagogicznej
wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w jednostce.
4.
Przewodniczącym Rady
Pedagogicznej jest Dyrektor przedszkola.
5.
Rada Pedagogiczna
działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
6. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) przygotowanie projektu statutu przedszkola lub jego zmian;
2) zatwierdzanie planów pracy jednostki;
3) podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów i zajęć autorskich
po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Rodziców;
4) uchwalanie regulaminu pracy rady pedagogicznej i jego zmian;
5) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli
jednostki;
6) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków
przedszkola
7) ustalanie
sposobów wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem
przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola.
7.
Rada Pedagogiczna
opiniuje w szczególności:
1) organizację
pracy przedszkola, w tym harmonogram pracy nauczycieli, projekt planu finansowego
jednostki, wnioski dyrektora o przyznanie nagród i wyróżnień,
2) propozycje
przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia
zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych,
3) w
drodze uchwały programy wychowania przedszkolnego,
4) powierzenie
stanowiska dyrektora przedszkola,
5) powierzenie
stanowiska społecznego zastępcy dyrektora,
6) przedłużenie
powierzenia stanowiska dyrektora przedszkola,
7) pracę
dyrektora ubiegającego się o ocenę pracy.
8.
Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
9. W uzasadnionych przypadkach zebrania Rady
Pedagogicznej mogą być organizowanie zdalnie, z wykorzystaniem metod i środków
komunikacji elektronicznej.
10. Nie
przeprowadza się głosowań tajnych podczas posiedzeń zdalnych zorganizowanych za
pomocą przyjętych środków komunikacji elektronicznej.
11. Rada
pedagogiczna, w uzasadnionych przypadkach może podejmować swoje decyzje
zdalnie. W takim przypadku głosowanie członków Rady Pedagogicznej może odbywać
się w formie:
1) wiadomości e-mail przesłanej przez nauczyciela
z wykorzystaniem skrzynki elektronicznej służbowej wskazanej przez nauczyciela;
2) głosowania przez podniesie ręki w trakcie
posiedzeń Rady Pedagogicznej organizowanych w formie videokonferencji.
§ 23
1.
Rada Rodziców jest
organem społecznym przedszkola i funkcjonuje w oparciu o ustalony przez siebie regulamin.
2.
W skład Rady Rodziców
wchodzą po jednym przedstawicielu rad grupowych, wybranych w tajnych wyborach przez
zebranie rodziców dzieci danego oddziału, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Wybory
przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
3.
Rada Rodziców może
występować do Dyrektora, Rady Pedagogicznej, organu prowadzącego oraz organu sprawującego
nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola.
4. Do kompetencji rady rodziców należy:
1) (uchylono);
2) opiniowanie projektu planu finansowego przedszkola;
3) pomoc w doskonaleniu organizacji i warunków pracy przedszkola;
4) udział w bieżącym planowaniu pracy i realizacji zadań wychowawczo,
dydaktyczno – opiekuńczych jednostki;
5) wyrażanie opinii na temat zestawów programów wychowania
przedszkolnego
6) organizowanie działalności mającej na celu podnoszenie
kultury pedagogicznej w rodzinie, przedszkolu, w środowisku;
7) gromadzenie funduszy pochodzących z dobrowolnych składek
rodziców oraz innych źródeł w celu wspierania statutowej działalności przedszkola;
8) podejmowanie działań na rzecz pozyskiwania dodatkowych
środków finansowych dla przedszkola, zwłaszcza na działalność opiekuńczo – wychowawczą;
9) opracowanie i uchwalenie regulaminu swojej działalności,
który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
5. Przedstawiciele
rady rodziców wybrani w głosowaniu jawnym na specjalnym posiedzeniu rady uczestniczą
w komisji konkursowej związanej z wyborem dyrektora przedszkola.
6.
Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin rady rodziców.
§ 23a
1. Zasady współdziałania
organów Przedszkola:
1)
koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest Dyrektor
Przedszkola, który zapewnia każdemu organowi możliwość swobodnego działania i podejmowania
decyzji w ramach swoich kompetencji oraz umożliwia bieżącą wymianę informacji;
2)
organy Przedszkola mogą nawzajem kierować do siebie wnioski, opinie
dotyczące wszystkich spraw Przedszkola;
3) organy mogą spotykać się na wspólnych
zebraniach, mogą zapraszać przedstawicieli innych organów na swoje zebrania w celu
zorganizowanego współdziałania w realizacji rocznego planu pracy, zasięgnięcia opinii
innego organu w sprawie organizacji imprez, organizacji pracy jednostki i prawidłowego
funkcjonowania Przedszkola, a także w celu bieżącej wymiany informacji pomiędzy
organami Przedszkola o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach.
2. Organy przedszkola podejmują decyzje i działania w ramach swoich
kompetencji.
3. W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu
oświaty, czynności organów przedszkola mogą być realizowane przy pomocy środków
porozumiewania się na odległość, a w przypadku kolegialnych organów jednostek
systemu oświaty – także w trybie obiegowym. Treść podjętej w ten sposób
czynności powinna być utrwalona w formie, np. protokołu.
§ 24
1. W przypadku
sporu pomiędzy Radą Pedagogiczną, a Radą Rodziców ostateczną decyzję podejmuje dyrektor
przedszkola, po zastosowaniu następującej procedury:
1) prowadzenie
mediacji w sprawie spornej;
2) przed rozstrzygnięciem
sporu dyrektor jest zobowiązany zapoznać się ze stanowiskiem każdej ze stron, zachowując
bezstronność w ocenie tych stanowisk;
3) dyrektor przedszkola
podejmuje działanie na pisemny wniosek któregoś z organów – strony sporu;
4) o swoim rozstrzygnięciu
wraz z uzasadnieniem dyrektor przedszkola informuje na piśmie zainteresowanych w
ciągu 14 dni od złożenia informacji o sporze.
2. W przypadku
sporu między organami przedszkola, w którym stroną jest dyrektor przedszkola, powoływany
jest Zespół Mediacyjny. W skład Zespołu Mediacyjnego wchodzi po jednym przedstawicielu
organów przedszkola, z tym, że dyrektor przedszkola wyznacza swojego przedstawiciela
do pracy w zespole.
3. Zespół Mediacyjny
w pierwszej kolejności powinien prowadzić postępowanie mediacyjne, a w przypadku
niemożności rozwiązania sporu, podejmuje decyzję w drodze głosowania.
4. Strony sporu
są zobowiązane przyjąć rozstrzygnięcie Zespołu Mediacyjnego jako rozwiązanie ostateczne.
5. Każdej ze stron przysługuje wniesienie
zażalenia do organu prowadzącego.
ROZDZIAŁ V
WYCHOWANKOWIE
PRZEDSZKOLA
§ 25
1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 7
lat (od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3
lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat).
2. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku
powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym,
w którym dziecko kończy 9 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci odracza się zgodnie
z obowiązującymi przepisami.
3. Dziecko w wieku 6 lat realizuje w przedszkolu obowiązek
rocznego przygotowania przedszkolnego (z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym,
w którym dziecko kończy 6 lat). W przypadku dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia
specjalnego, obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego poprzedzającego
rok szkolny, w którym dziecko rozpocznie spełnianie obowiązku szkolnego. W związku
z tym:
1) w terminie do 30 kwietnia rodzice dziecka
realizującego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego otrzymują pisemną
informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole;
2) rodzicom dzieci realizujących w przedszkolu
obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego wydaje się na ich prośbę zaświadczenie
o spełnianiu obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego.
1. Dyrektor przedszkola jest obowiązany powiadomić
dyrektora szkoły, w obwodzie której dziecko mieszka, o spełnianiu przez nie obowiązku
rocznego przygotowania przedszkolnego w przedszkolu.
2.
Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi, o którym mowa
w ustępie 3 są obowiązani: dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka
do przedszkola, zapewnić regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia, informować dyrektora
szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, w terminie do 30 września
każdego roku, o realizacji tego obowiązku za granicą lub przy przedstawicielstwie
dyplomatycznym innego państwa w Polsce.
3. Przez niespełnianie
obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego należy rozumieć nieusprawiedliwioną
nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50 % obowiązkowych zajęć edukacyjnych
w przedszkolu.
4. Dyrektor przedszkola
w przypadku braku uzasadnienia określonej w ust. 6 absencji dziecka oraz braku współpracy
ze strony rodziców w celu ograniczenia absencji dziecka i pomocy w przygotowaniu
wychowanka do nauki w szkole, zgłasza ten fakt dyrektorowi szkoły podstawowej, w
rejonie której zamieszkuje dziecko.
5. Dyrektor przedszkola
w przypadku zaprzestania przez dziecko odbywania obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego (rezygnacja rodziców z przedszkola) zgłasza ten fakt dyrektorowi
szkoły podstawowej, w rejonie której zamieszkuje dziecko.
6. Dzieci w wieku 3–5 lat mają
prawo w przedszkolu prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego.
7. Na wniosek rodziców dyrektor przedszkola może przyjąć dziecko, które
ukończyło 2,5 roku. Sytuacja taka może nastąpić w przypadku wolnych miejsc w przedszkolu.
§ 25a
1.
Na wniosek rodziców Dyrektor Przedszkola, do którego dziecko zostało przyjęte,
może zezwolić, w drodze decyzji, na spełnianie przez dziecko odpowiednio
obowiązku poza Przedszkolem.
2.
Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, może być wydane przed rozpoczęciem roku
szkolnego albo w trakcie roku szkolnego, jeżeli do wniosku o wydanie zezwolenia
dołączono oświadczenie rodziców o zapewnieniu dziecku warunków umożliwiających
realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
3.
Cofnięcie zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, następuje:
1)
na wniosek rodziców;
2)
w razie wydania zezwolenia z naruszeniem prawa.
§ 26
1. Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji
Praw Dziecka, a w szczególności do:
1) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczo
– dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
2) szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego
traktowania;
3) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej
bądź psychicznej;
4) poszanowania jego godności osobistej;
5) indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju;
6) poszanowania własności;
7) opieki i ochrony;
8) aktywnej, partnerskiej rozmowy na każdy temat z dziećmi
i dorosłymi;
9) akceptacji jego osoby;
10) zabawy i wyboru towarzyszy zabawy;
11) snu i wypoczynku, jeśli jest zmęczone;
12) innych praw zawartych w Programie Rozwoju Przedszkola.\
1a. Naruszenie praw dziecka:
1) w przypadku naruszenia praw dziecka rodzice mają
prawo zgłoszenia do dyrektora przedszkola sytuacji naruszającej prawa dziecka w
terminie 7 dni od zaistniałej sytuacji;
2) zasadność skargi dotyczącej naruszenia praw dziecka
z uwzględnieniem w szczególności praw zawartych w Konwencji o Prawach Dziecka
rozpatruje dyrektor przedszkola;
3) w przypadku nierozpatrzenia skargi przez dyrektora
rodzice mają prawo odwołać się do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
2. Obowiązki dziecka w przedszkolu:
1)
szanuje swojego kolegę oraz wytwory jego
pracy;
2)
słucha i reaguje na polecenia nauczyciela;
3)
przestrzega ustalonych zasad w grupie;
4)
okazuje szacunek nauczycielowi oraz innym
pracownikom przedszkola;
5)
szanuje poglądy i przekonania innych ludzi;
6)
troszczy się o zabawki, dba o estetyczny
wygląd sali;
7)
stara się o utrzymanie czystości i porządku
na terenie przedszkola;
8)
nie oddala się od grupy bez zgody nauczycielki
w budynku i w ogrodzie;
9)
zgłasza nauczycielce złe samopoczucie, zranienia,
skaleczenia, potrzeby fizjologiczne;
10)
inne obowiązki zawarte w Programie Rozwoju Przedszkola.
ROZDZIAŁ VI
RODZICE
§ 27
1.
Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i nauczania dzieci
z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności
z podstawy programowej wychowania przedszkolnego i uzyskiwania informacji dotyczących
dziecka, jego zachowania i rozwoju.
2.
Formy współdziałania to:
1)
zebrania ogólne i grupowe;
2)
konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem
lub nauczycielem;
3)
gazetki informacyjne dla rodziców;
4)
prezentacje fotograficzne „Z życia przedszkola”;
5)
„Galeria zwycięzców” – prezentacje pucharów
i dyplomów
6)
galerie prac dzieci;
7)
prezentacje i publikacje na stronie internetowej;
8)
zajęcia otwarte;
9)
imprezy okolicznościowe przedszkolne; połączone
z prezentacją umiejętności artystycznych dzieci
10)
spotkania integracyjne, festyny rodzinne;
11)
warsztaty dla rodziców;
12)
spotkania ze specjalistami np. psychologiem,
pedagogiem, logopedą;
13)
pisemne informacje o rozwoju dziecka w formie
listu, opisu osiągnięć lub opinii
14)
inne wynikające z działalności przedszkola.
1. Spotkania
z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane
są w przedszkolu co najmniej 3 razy w roku szkolnym lub częściej na wniosek rodziców
lub nauczycieli.
§ 28
1.
Prawa rodziców:
1) uznania ich prymatu jako „pierwszych nauczycieli” swoich
dzieci;
2) wychowywania swoich dzieci w duchu tolerancji i zrozumienia
dla innych, bez dyskryminacji wynikającej z koloru skóry, rasy, narodowości, wyznania,
płci oraz pozycji społecznej czy materialnej;
3) znajomości założeń i zadań wynikających z realizacji programu
wychowania przedszkolnego w danym oddziale i programu rozwoju przedszkola;
4) uzyskiwania od nauczyciela rzetelnej informacji na temat
swojego dziecka, jego rozwoju swojego i zachowania;
5) wyrażania i przekazywania organowi prowadzącemu przedszkole
i sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy przedszkola;
6) wyrażania opinii na temat programów realizowanych przez
przedszkole oraz realizacji nowych rozwiązań pedagogicznych w pracy z dziećmi (innowacje
pedagogiczne);
7) uzyskiwania od nauczycieli porad i wskazówek odnośnie przyczyn
trudności wychowawczych i sposobów udzielania dziecku wsparcia;
8) otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz
innej zgodnej z ich potrzebami w miarę możliwości przedszkola;
9) wzbogacania ceremoniału i zwyczajów przedszkola w oparciu
o tradycje środowiska i regionu;
10) udziału i organizowania wspólnych spotkań z okazji uroczystości
przedszkolnych, imprez integracyjnych, zajęć wychowawczo- dydaktycznych, wycieczek,
spacerów, wyjść do kina, teatru i innych;
11) zgłaszania dyrektorowi przedszkola i realizacji za jego
zgodą własnych pomysłów związanych z zagospodarowaniem, aranżacją wnętrz i otoczenia
przedszkola;
12) wyrażania opinii na temat żywienia, wypoczynku, organizacji
zabaw i zajęć, oraz rodzaju i poziomu prowadzonych zajęć dodatkowych;
13) udziału w pracach Rady Rodziców;
14) grupowego ubezpieczenia swoich dzieci od następstw nieszczęśliwych
wypadków, ponosząc jednocześnie koszty tego ubezpieczenia.
2.
Powinności rodziców:
1) znać i przestrzegać postanowień niniejszego statutu;
2) ściśle współpracować z nauczycielem prowadzącym grupę
3) interesować się sukcesami i porażkami swojego dziecka;
4) zapewnić regularne uczęszczanie na zajęcia wychowawczo
- dydaktyczne dziecku podlegającemu obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego
i pisemnie usprawiedliwiać jego nieobecności w przedszkolu;
5) zapewnić dziecku bezpieczeństwo w drodze z domu do przedszkola
i z przedszkola do domu; w godzinach funkcjonowania jednostki;
6) przyprowadzać do przedszkola wyłącznie dzieci zdrowe, na
prośbę dyrektora lub nauczyciela przedstawiać zaświadczenie lekarskie potwierdzające,
iż dziecko jest zdrowie i może uczęszczać do przedszkola;
7) skutecznie, w sposób przyjęty w przedszkolu, zgłaszać nieobecności
dziecka, informować o przyczynach nieobecności oraz zgłaszać późniejsze przyprowadzenie
dziecka do przedszkola
8) niezwłocznie zawiadamiać o zatruciach pokarmowych i chorobach
zakaźnych, a także zgłaszać nauczycielowi niedyspozycje dziecka zarówno fizyczne
jak i psychiczne;
9) uczestniczyć w zebraniach i innych formach współdziałania
przedszkola i rodziny;
10) na bieżąco informować nauczyciela o zmianach adresu zamieszkania,
numeru telefonu;
11) śledzić na bieżąco informacje umieszczone na tablicy ogłoszeń;
12) terminowo uiszczać odpłatność za pobyt dziecka w przedszkolu
i wyżywienie;
13) respektować uchwały rady pedagogicznej i postanowienia
rady rodziców podjęte w ramach ich kompetencji;
14) zaopatrzyć dziecko w odpowiednie ubranie i obuwie umożliwiające
dziecku komfort i bezpieczeństwo w trakcie pobytu w przedszkolu i na powietrzu;
15) z szacunkiem odnosić się do wszystkich pracowników przedszkola
16) dbać o dobre imię przedszkola.
ROZDZIAŁ VII
NAUCZYCIELE
I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
§ 29
1. W przedszkolu zatrudnieni są:
1) nauczyciel, któremu powierzono stanowisko dyrektora;
2) nauczyciele posiadający kwalifikacje określone w odrębnych
przepisach;
3) pracownicy administracji i obsługi.
2. Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli, pracowników
administracji i obsługi określają odrębne przepisy.
3. Podstawowym zadaniem pracowników administracji i obsługi
jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymanie
obiektu i jego otoczenia w ladzie i czystości.
4. Szczegółowy zakres obowiązków pracowników administracji
i obsługi ustala dyrektor przedszkola.
5. Wszyscy pracownicy przedszkola ściśle współpracują i razem
tworzą klimat życzliwości i troski o dziecko.
6. W uzasadnionych przypadkach, podyktowanych zagrożeniem
zdrowia i życia pracowników, Dyrektor może zobowiązać pracowników do pracy
zdalnej, na zasadach i warunkach określonych w odrębnych przepisach.
§ 30
1.
Nauczyciel przedszkola
prowadzi pracę wychowawczo - dydaktyczną i opiekuńczą oraz odpowiada za jakość i
wyniki tej pracy. Szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa.
2. Do zakresu zadań nauczycieli należy:
1) planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo - dydaktycznej
zgodnie z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość;
2) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności
i zainteresowań;
3) prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu
poznanie i zabezpieczenia potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji;
4) prowadzenie diagnozy przedszkolnej dzieci objętych obowiązkiem
rocznego przygotowania przedszkolnego pod kątem gotowości szkolnej (październik/
listopad, kwiecień), przekazywanie jej wyników rodzicom w celu pomocy w podjęciu
decyzji o rozpoczęciu przez dziecko nauki w szkole;
5) opracowanie w oparciu o zgromadzone wyniki diagnozy przedszkolnej
i realizowanie indywidualnego dla każdego dziecka programu wspomagania i korygowania
jego rozwoju;
6) przygotowanie do 30 kwietnia danego roku szkolnego pisemnej
informacji o gotowości dziecka 5 letniego do podjęcia nauki w szkole podstawowej,
a do końca roku szkolnego również dla dzieci 6 letnich;
7) stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania;
8) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci
podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek i spacerów itp.,
9) współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną
pomoc psychologiczno – pedagogiczną, zdrowotną i inną;
10) planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne
podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych
formach doskonalenia zawodowego;
11) dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych
oraz troska o estetykę pomieszczeń;
12) praca nad eliminowaniem przyczyn niepowodzeń u dzieci;
13) współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania
dzieci z uwzględnieniem ich prawa do znajomości zadań wynikających w szczególności
z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale;
14) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności
wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
15) realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących;
16) czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacja
jej postanowień i uchwał;
17) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze wychowawczym,
dydaktycznym, kulturalnym lub rekreacyjno – sportowym;
18) realizacja innych zadań zaleconych przez dyrektora przedszkola,
a wynikających z bieżącej działalności jednostki i przepisów szczegółowych.
2a. Nauczyciele diagnozują, obserwują dzieci i twórczo organizują przestrzeń
ich rozwoju, włączając do zabaw i doświadczeń przedszkolnych potencjał tkwiący w
dzieciach oraz ich zaciekawienie elementami otoczenia.
2b. Nauczyciele systematycznie informują rodziców o postępach w rozwoju ich
dziecka, zachęcają do współpracy w realizacji programu wychowania przedszkolnego
oraz opracowują diagnozę dojrzałości szkolnej dla tych dzieci, które w danym roku
mają rozpocząć naukę w szkole.
2c. Nauczyciele, organizując zajęcia kierowane, biorą pod uwagę możliwości
dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych,
komunikacji oraz chęci zabawy. Wykorzystują każdą naturalnie pojawiającą się sytuację
edukacyjną prowadzącą do osiągnięcia dojrzałości szkolnej.
2d. Nauczyciele zwracają uwagę na konieczność tworzenia stosownych nawyków
ruchowych u dzieci, które będą niezbędne, aby rozpocząć naukę w szkole, a także
na rolę poznawania wielozmysłowego.
3. Nauczyciel planuje pracę z dziećmi,
opracowując plan pracy zgodnie z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego,
warunkami jej realizacji oraz zatwierdzonym Programem Wychowania Przedszkolnego.
1) realizuje
zaplanowaną tematykę w dowolnym czasie w ciągu jednego lub kilku dni, tygodnia,
miesiąca;
2) realizuje
zaplanowaną tematykę w trakcie zajęć z całym oddziałem, z małymi zespołami powstającymi
spontanicznie z inicjatywy dzieci lub w zespołach dobieranych przez nauczyciela
zgodnie z założonym celem działania, a także w trybie zajęć indywidualnych;
3) plan
dnia powinien mieć charakter otwarty, pozwalający na uwzględnienie propozycji dzieci;
4) plan
pracy powinien mieć zachowaną właściwą proporcję czasową między formami proponowanymi
przez nauczyciela, a swobodną działalnością dzieci zgodną z podstawą programową;
5) część
codziennych zajęć, zgodnie z zasadami higieny i potrzebami zdrowotnymi przedszkolaków,
powinna odbywać się na powietrzu, jeżeli tylko pozwala na to pogoda.
4.
Nauczyciel otacza
indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami
w celu:
1) poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci;
2) ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec
dzieci;
3) włączenia ich w działalność przedszkola.
§ 30a
1. W okresie
czasowego zawieszenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych ogranicza się obowiązek
świadczenia pracy przez nauczycieli na terenie Przedszkola, z wyłączeniem
przypadków, gdy jest to niezbędne do realizowania zajęć z dziećmi zdalnie lub w
inny sposób, lub gdy jest to niezbędne dla zapewnienia ciągłości funkcjonowania
Przedszkola.
2. W czasie ograniczenia funkcjonowania Przedszkola
związanego z zagrożeniem zdrowia dzieci nauka jest realizowana z wykorzystaniem
metod i technik kształcenia na odległość, zgodnie z odrębnym Zarządzeniem Dyrektora.
3. Zajęcia realizowane z wykorzystaniem metod i
technik kształcenia na odległość nauczyciel realizuje w ramach obowiązującego
tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i
opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z dziećmi albo na ich rzecz.
4. W czasie prowadzenia kształcenia na odległość
nauczyciel wychowania przedszkolnego zobowiązany jest do udostępniania rodzicom
treści i zadań do samodzielnego wykonania w domu.
5. Nauczyciel wskazując zadania do realizacji zobowiązany
jest zindywidualizować pracę oraz treści zadań do potrzeb rozwojowych i
edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci.
§ 31
Tygodniowy obowiązkowy wymiar
godzin dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych pracy z dziećmi wynosi:
1)
22 godziny - nauczyciel pracujący z dziećmi 6-cio letnimi;
2)
25 godzin - nauczyciele w pozostałych oddziałach.
§ 32
1.
Nauczyciel ma prawo
korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora,
rady pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo – oświatowych.
2.
Nauczyciel ma prawo
do szczególnej opieki, gdy odbywa staż (wyznaczenie opiekuna stażu).
3.
Nauczyciel ma prawo
do dokształcania i doskonalenia zawodowego, ubiegania się o dopłaty na ten cel.
4.
Nauczyciel może korzystać
z literatury i pomocy dydaktycznych dostępnych w placówce.
5.
Szczegółowy zakres
praw zawarty jest w Karcie Nauczyciela.
6.
Nauczyciele podczas
pełnienia obowiązków służbowych korzystają z ochrony dla funkcjonariuszy publicznych
na zasadach określonych w kodeksie karnym.
§ 33
1. W przedszkolu utworzone jest stanowisko społecznego zastępcy
dyrektora.
2. Powierzenia tego stanowiska i odwołania z niego dokonuje
dyrektor przedszkola, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
3. Do głównych zadań społecznego zastępcy należy w szczególności:
1)
zastępuje i reprezentuje dyrektora na zewnątrz
w przypadku jego nieobecności;
2)
wykorzystuje zgodnie z przeznaczeniem środki
finansowe, w uzgodnieniu z dyrektorem;
3)
wykonuje prace biurowe związane z bieżącą
działalnością przedszkola, a w szczególności zalecone przez dyrektora;
4)
organizuje pracę przedszkola w porozumieniu
z dyrektorem.
§ 34
1.
Główna księgowa w
szczególności:
1)
prowadzi i dokumentuje rachunkowość zgodnie z obowiązującymi zasadami i przepisami;
2)
prowadzi i dokumentuje gospodarkę finansową przedszkola;
3)
analizuje wykorzystanie środków przydzielonych z budżetu;
4)
dokonuje kontroli wewnętrznych w wymienionym zakresie;
5)
opracowuje zbiorowe sprawozdania finansowe;
6)
wykonuje inne czynności polecone przez dyrektora wynikających z organizacji pracy
przedszkola.
2. Intendent przedszkola w szczególności:
1) zaopatruje przedszkole w artykuły niezbędne do funkcjonowania
przedszkola, prowadzi księgi inwentarzowe;
2) prowadzi magazyny spożywcze i gospodarcze oraz wymaganą
dokumentację;
3) układa jadłospisy, prowadzi dzienne raporty żywieniowe
oraz rozliczenia;
4) nadzoruje prawidłowe sporządzanie posiłków, pracę pracowników
obsługi;
5) pobiera i rozlicza zaliczki pieniężne na zakupy i wypłaty
dla pracowników;
6) dokonuje wspólnie z dyrektorem i konserwatorem okresowych
przeglądów jednostki w celu usuwania na bieżąco usterek i uszkodzeń;
7) wykonuje inne czynności polecone przez dyrektora wynikające
z organizacji.
3.
Personel kuchni (kucharka,
pomoc kuchenna) w szczególności:
1) punktualnie przygotowuje zdrowe i higieniczne posiłki;
2) racjonalnie wykorzystuje produkty żywnościowe;
3) pobiera i przechowuje próbki żywnościowe;
4) utrzymuje w czystości sprzęt i pomieszczenia kuchni;
5) wykonuje inne czynności polecone przez dyrektora wynikające
z organizacji pracy.
4.
Woźna oddziałowa
w szczególności:
1) wykonuje wszystkie czynności w obrębie przydzielonego oddziału
związane z utrzymaniem bieżącej czystości i dezynfekcji zgodnie z przepisami;
2) odpowiada za estetyczne podawanie posiłków, dba o czystość
i estetykę naczyń i sprzętów;
3) współpracuje z nauczycielką w realizacji zadań opiekuńczo
– wychowawczych, przygotowania pomocy dydaktycznych, opiece nad dziećmi w czasie
spacerów i wycieczek;
4) wykonuje inne czynności polecone przez dyrektora wynikające
z organizacji pracy.
5.
Pomoc nauczyciela
w szczególności:
1) wspólnie z nauczycielką dba o bezpieczeństwo, zdrowie i
prawidłowy rozwój psychofizyczny dzieci, podczas pobytu dzieci w przedszkolu, w
ogrodzie, na spacerach, na wycieczkach;
2) pomaga dzieciom przy myciu, jedzeniu, rozbieraniu i ubieraniu
się, dba o czystość i estetyczny wygląd dzieci;
3) bierze udział w przygotowaniu i prowadzeniu zajęć i zabaw,
utrzymuje w czystości i porządku zabawki, dba o ład i porządek na półkach i w kącikach;
4) wykonuje inne czynności polecone przez dyrektora wynikające
z organizacji pracy.
6.
Dozorca, robotnik
do pracy lekkiej w szczególności:
1) dozoruje budynki i otoczenie przedszkola;
2) przestrzega zakazu przebywania na terenie przedszkola osób
obcych;
3) w okresie zimowym odśnieża chodniki posesji;
4) w razie konieczności wykonuje drobne naprawy sprzętu i
urządzeń;
5) utrzymuje ład i porządek w ogrodzie przedszkolnym;
6) wykonuje inne czynności zlecone przez dyrektora.
§
34a
1. W przedszkolu obowiązuje ceremoniał, który:
1)
jest wewnętrznym zbiorem norm i zasad,
dotyczących zachowania się w czasie uroczystości przedszkolnych, ustanowionych
i obowiązujących w przedszkolu.
2)
uczy szacunku dla symboli narodowych – godła,
hymnu i flagi państwowej. Zapoznaje dzieci z historią i znaczeniem tych
symboli.
2.
Uroczystości przedszkolne, do których zastosowanie ma ceremoniał przedszkola
składają się z części oficjalnej i części artystycznej.
3.
Uroczystości przedszkolne, podczas których eksponuje się symbole narodowe
powinny przebiegać w podniosłym nastroju i kształtować poszanowanie dla symboli
narodowych.
4.
Do uroczystości środowiskowych i przedszkolnych wymagających uwzględnienia
symboli narodowych należą w szczególności:
1)
święto niepodległości;
2)
święto flagi;
3)
pasowanie dzieci na przedszkolaka;
4)
zakończenie roku szkolnego z pożegnaniem starszaków;
5)
jubileusz przedszkola.
5.
Do obowiązków dzieci należy podkreślenie swoją postawą podniosłego charakteru
świąt państwowych i przedszkolnych, dzieci powinny być ubrane w strój galowy.
ROZDZIAŁ VIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 35
1.
Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich
członków społeczności przedszkolnej –dzieci, nauczycieli, rodziców, pracowników
obsługi i administracji.
2.
Dla zapewnienia znajomości statutu przez
wszystkich zainteresowanych ustala się jego publikację na stronie internetowej przedszkola
i wyłożenie do wglądu gabinecie dyrektora.
§ 36
1. (uchylono).
2. Dyrektor
jest uprawniony do publikowania jednolitego tekstu statutu po każdej nowelizacji
w drodze własnego obwieszczenia.
§ 37
Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie
z obowiązującymi przepisami.
§ 38
Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola
określają odrębne przepisy.
§ 39
1. W sprawach nie uregulowanych w Statucie PP- 50 w Szczecinie
obowiązują przepisy ustawy o systemie oświaty, prawo oświatowe i wydane do tej ustawy
przepisy wykonawcze oraz inne przepisy prawa.
2. W okresach szczególnych (np. pandemii lub innych zagrożeń)
obowiązują rozwiązania określone w regulaminach wewnętrznych przedszkola opracowanych
na podstawie przepisów szczególnych wydawanych na ten czas.
§ 40
Statut Przedszkola nr 50 w Szczecinie przygotowała i uchwaliła
Rada Pedagogiczna PP- 50 w Szczecinie w dniu 30.08.2022r. Statut przedszkola wchodzi w życie z dniem 1
września 2022 r.
Przewodniczący
Rady Pedagogicznej