Logopedyczne ABC - PP50 GAMA

Przedszkole Publiczne nr 50 w Szczecinie
MENU
Przejdź do treści

Logopedyczne ABC

REGULAMIN zajęć logopedycznych

 
  1. Zajęcia      logopedyczne odbywają się raz w tygodniu, czas ich trwania dopasowany      jest do indywidualnych możliwości dziecka.
  2. W      uzasadnionych przypadkach logopeda może prosić Rodzica/Opiekuna      prawnegoo wykonanie dodatkowych badań specjalistycznych lub konsultacji      (laryngolog, audiolog, foniatra, ortodonta, neurolog, pedagog, psycholog)      niezbędnych do prowadzenia skutecznej terapii.
  3. W      zajęciach mogą brać udział jedynie dzieci ZDROWE (tzn. bez kataru,      kaszlu, gorączki, bólu głowy, bólu brzucha, chorób zakaźnych).
  4. Rodzic/Opiekun      prawny zobowiązany jest do regularnego i konsekwentnego stosowania się      do zaleceń logopedy oraz utrwalania ćwiczeń w domu.
  5. Zakończenie      terapii następuje w momencie opanowania programu terapii logopedycznej,      niezbędnej do korekty rozpoznanej wady wymowy bądź zaburzenia mowy.
  6. Rodzice mają prawo zwrócić się do logopedy z      prośbą o pomoc w przypadku pojawiających się wątpliwości.
  7. Rodzicu!      Pamiętaj, że skuteczność terapii logopedycznej zależy od aktywnego i      świadomego udziału w terapii zarówno rodzica, jak i dziecka.
Pod linkiem znajdują się dodatkowe ćwiczenia logopedyczne
PROGRAM TERAPII LOGOPEDYCZNEJ
Przedszkole Publiczne nr 50
w Szczecinie
Zgodny z Rozporządzeniem MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach


Program grupowych zajęć logopedycznych kształtujących i utrwalających poprawną mowę skierowany jest do dzieci w wieku 3-6 lat przejawiających trudności językowe oraz poprawnie mówiących.
Przedszkole jest miejscem holistycznego rozwoju dziecka, jednym z wyznaczników rozwoju jest mowa. Należy pamiętać, że okres przedszkolny jest najlepszym czasem na wyrównywanie wszelkich deficytów, to czas, kiedy terapia jest najbardziej efektywna. Mowa stanowi podstawę rozwoju osobowości dziecka i prawidłowego przebiegu procesów myślowych. Czuwanie nad przebiegiem jej rozwoju od najwcześniejszego dzieciństwa jest ważnym zadaniem rodziny, a później przedszkola oraz szkoły. Aby to było możliwe konieczna jest znajomość norm rozwojowych dziecka. Ta wiedza pozwala na ustalenie aktualnego poziomu jego mowy oraz określenie ewentualnych opóźnień w jej rozwoju

TRZYLATEK:

• Rozumie to, co do niego mówimy i spełnia proste polecenia.
• Próbuje wykonywać codzienne czynności według podanych instrukcji.
• Pytany podaje swoje imię
• Wypowiada kilkuzdaniowe zdania, mówi chętnie i dużo.
• Zadaje pytania, nie zawsze jasno sprecyzowane.
• Powinien wypowiadać prawidłowo: wszystkie samogłoski, spółgłoski p, b, m, f, w, t, d, n, l, ś, ź, ć, dź, ń, k, g, ch, j, ł.Głoski s, z ,c, dz oraz sz, ż, cz, dż mogą być wymawiane jako ś, ź, ć, dź, a głoska r jako l.

CZTEROLATEK:

• Rozumie i wykonuje nasze polecenia (zawierające wyrażenia przyimkowe: na, pod, za, obok, itp.).
• Rozpoznaje i nazywa podstawowe kolory.
• Pytany odpowiada, co robi.
• Odpowiada na pytania (dlaczego?).
• Potrafi mówić o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości, chociaż czasem myli określenia czasu.
• Jest zaciekawiony poprawnością językową, choć w jego mowie zdarzają się niepoprawne konstrukcje gramatyczne.
• Zadaje bardzo dużo pytań (po co?, jakie?, dlaczego?).
• Stosuje neologizmy dziecięce, gdy nie pamięta lub nie zna nazwy przedmiotu czy zjawiska, np. uszolog (lekarz od uszów). Nie należy utrwalać neologizmów ale zawsze podawać prawidłową nazwę.
• Powinien prawidłowo wymawiać głoski: s, z, c, dz (twardo i z zamkniętymi ustami), natomiast: sz, ż, cz, dż mogą być jeszcze wymawiane jako s, z, c, dz, a r jako l.

PIĘCIOLATEK:

• Stosuje wypowiedzi wielozdaniowe, opowiada zdarzenia, opisuje przedmioty i ich zastosowanie, używa różnych przyimków.
• Uwzględnia kolejność zdarzeń i zależności przyczynowo-skutkowe.
• Potrafi wyjaśnić znaczenie słów.
• Dokonuje autokorekty mowy, znikają nieprawidłowości gramatyczne.
• Może wymawiać jeszcze r jako l, a sz, ż, cz, dż jako s, z, c, dz, ale często pojawia się prawidłowe lub hiperpoprawne brzmienie, np. „rarka” zamiast lalka, albo „szok” zamiast sok.

SZEŚCIOLATEK:

• Ma opanowane podstawy systemu językowego.
• Powinien wymawiać prawidłowo wszystkie głoski.

Jednak w ostatnich latach obserwuje się znaczny wzrost liczby dzieci z OMR i znaczącymi wadami wymowy, zaburzonym oddechem lub przełykaniem. Jest to spowodowanie wszechobecną cyfryzacją oraz zaniedbaniem rodziców (picie z kubka niekapka, zbyt długie podawanie posiłków w postaci papki, zbyt długie używanie smoczka oraz butelki ze smoczkiem, brak mówienia do dziecka, brak czytania bajek).

Założenia programu

Program grupowych zajęć logopedycznych skierowany jest do dzieci 3-6 lat i stanowi formę zajęć grupowych. Realizowany jest w postaci ćwiczeń i zabaw raz w tygodniu po 15 minut w poszczególnych grupach, od października 2022 r. do czerwca 2023r.
Program jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego, która w zakresie wspomagania rozwoju mowy zakłada, że dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
1. Wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych, mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie.
2. Poprawnie wypowiada ciche i głośne dźwięki mowy, rozróżnia głoski na początku i końcu w wybranych prostych fonetycznie słowach.
3. Odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe, recytuje wierszyki, układa i rozwiązuje zagadki.
4. Wykonuje własne eksperymenty językowe, nadaje znaczenie czynnościom, nazywa je, tworzy żarty językowe i sytuacyjne, uważnie słucha i nadaje znaczenie swym doświadczeniom.”

Wyżej wymienione założenia realizowane będą poprzez:
· ćwiczenia oddechowe,
· ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny,
· ćwiczenia ortofoniczne,
· ćwiczenia słuchowe,
· ćwiczenia słownikowe.
Koncepcja programu eksponuje działalność skierowaną na prawidłowy rozwój mowy, który wpływa na rozwój emocjonalny, społeczny i poznawczy dziecka, zaspokojenie potrzeby akceptacji i sukcesów, poczucie własnej wartości, budowanie więzi i kontaktów z rówieśnikami.
CELE GŁÓWNE TERAPII

• Usprawnienie funkcji aparatu mowy, w tym: oddechu, fonacji oraz artykulacji.
• Kształtowanie umiejętności poprawnej artykulacji wszystkich głosek.

CELE SZCZEGÓŁOWE TERAPII

• Kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w obszarze strony fonetycznej, leksykalnej, gramatycznej.
• Usprawnianie funkcji analizatora słuchowego, w tym: słuchu fonematycznego oraz analizy i syntezy słuchowej.
• Usprawnianie funkcji analizatora wzrokowego.
• Stymulowanie sprawności grafomotorycznej.
• Kształtowanie umiejętności orientacji przestrzennej.
• Uprawnienie koncentracji oraz uważności.
• Kształtowanie poprawnej wymowy podczas ćwiczeń.
• Oswajanie dziecka z dziecięcą literaturą, sztuką.
• Pobudzanie dziecka do twórczej aktywności słownej.

DZIECKO
(planowane efekty)
• Chętnie podejmuje się proponowanych zabaw i ćwiczeń logopedycznych.
• Potrafi koncentrować swoją uwagę na proponowanych zabawach i ćwiczeniach logopedycznych.
• Potrafi ćwiczyć z logopedą oraz samodzielnie.
• Potrafi spionizować język oraz ma prawidłowo usprawniony aparat artykulacyjny.
• Potrafi prawidłowo oddychać.
• Operuje właściwym zasobem słownictwa.
• Osiąga sukcesy terapeutyczne w postaci poprawnej wymowy.

SZCZEGÓŁOWY PLAN TERAPII LOGOPEDYCZNEJ

Etapy pracy z głoską:
1. Etap przygotowania
Przygotowanie artykulatorów do wywoływania zaburzonych głosek poprzez ćwiczenia:
• Oddechowe: wydłużanie fazy wydechowej, kształtowanie prawidłowego oddechu przeponowego, ćwiczenia fonacyjne, ćwiczenia emisyjne, ćwiczenia ekonomicznego zużywania powietrza, umiejętności synchronizowania pauz oddechowych z treścią wypowiedzi.
• Narządów artykulacyjnych, w tym: policzków, warg, języka, podniebienia miękkiego, żuchwy.
• Percepcji słuchowej: usprawnianie odbioru bodźców akustycznych, rozpoznawanie wrażeń słuchowych, ćwiczenia na kojarzenie wzorców słuchowych z pojęciem, ćwiczenia z analizą sylabową, ćwiczenia z analizą głoskową, koordynacja słuchowo-ruchowa, ćwiczenia z różnicowania sygnałów dźwiękowych.
• Słuchu fonemowego.
• Słuchu fonematycznego.
• Emisyjne: wyrabianie właściwej tonacji, kształtowanie umiejętności modulowania siły głosu oraz prawidłowego brzmienia w naśladowaniu głosów, głosek w sylabach, wyrazach, zdaniach.
2. Etap wywołania:
• Korekta wady wymowy poprzez wywołanie głoski w izolacji.
3. Etap utrwalania:
• Utrwalenie głoski korygowanej na materiale obrazkowym/językowym w logotomach, sylabach, wyrazach (nagłos, śródgłos, wygłos), związkach wyrazowych, zdaniach.
4. Etap automatyzacji:
• Automatyzacja korygowanej głoski w mowie kierowanej, mowie spontanicznej oraz opowieściowej, związkach wyrazowych, zdaniach.

Wspomaganie terapii logopedycznej:
• Logorytmika.
• Terapia ręki.
• Elementy integracji sensorycznej.
• Ćwiczenia ortofoniczne.
• Ćwiczenia słuchu fonemowego.
• Ćwiczenia rozwijania słownictwa czynnego oraz biernego.
• Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej.
• Ćwiczenia koncentracji oraz pamięci.
• Ćwiczenia orientacji przestrzennej.

METODY PRACY

• Metoda demonstracji – prezentacja zaburzonej głoski, pokaz poprawnego ułożenia narządów mowy przed lustrem przez logopedę.
• Metoda demonstracji + instrukacji – prezentacja oraz omówienie, co się dzieje z artykulatorami, wydanie poleceń przez logopedę dziecku, ćwiczenia przed lustrem.
• Metoda aktywizacji – czynne i świadome uczestnictwo dziecka w terapii logopedycznej.
• Metoda mechaniczna – stosowanie przyborów logopedycznych, np. szpatułki, monokinezy (ćwiczenia z palcem).
• Metoda substytucyJna – wywoływanie głosek z przekształceń artykulacyjnych,
• Metoda ortofoniczna – wywoływanie głosek poprzez odpowiednie ćwiczenia oddechowe i inne wspomagające.
• Metoda wspomagająca terapię logopedyczną – terapia ręki, logorytmika, elementy integracji sensorycznej, drama, ćwiczenia roz- wijania słownictwa czynnego oraz biernego, ćwiczenia koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej, ćwiczenia koncentracji oraz pamięci, ćwiczenia orientacji przestrzennej.

FORMY PRACY

• Masaż logopedyczny.
• Gry i zabawy logopedyczne.
• Gry i zabawy sensoryczne.
• Gry i zabawy ruchowe.
• Terapia ręki.
• Nauka wierszy, piosenek.
• Zabawy tematyczne
Środki dydaktyczne służące osiągnięciu założonego celu:
• Logopedyczne karty pracy.
• Materiał obrazkowy.
• Logopedyczne gry planszowe i karciane.
• Układanki
• Puzzle.
• Lustro.
• Szpatułki.
• Zabawki, rekwizyty do ćwiczeń oddechowych.
• Wzory ćwiczeń grafomotorycznych.
• Instrumenty do ćwiczeń słuchowych oraz rytmicznych.
• Płyty z muzyką, wierszykami.
• Teksty wierszyków, wyliczanek, zdania.
• Różnorodne produkty spożywcze (woda, miód, dżem, chrupki kukurydziane itp.)

PRZEWIDYWANE EFEKTY

• Wykształcenia postawy komunikacyjnej.
• Usprawnienie motoryki i koordynacji narządów artykulacyjnych.
• Utrwalenie poprawnego wzorca artykulacyjnego.
• Usprawnienie funkcji mających wpływ na rozwój mowy (pamięci, koncentracji, percepcji słuchowej, wzrokowej, ruchowej i myślenia).
• Rozwijanie zasobu słownictwa i umiejętności budowania wypowiedzi poprawnych pod względem gramatycznym.
• Podnoszenie jakości opieki logopedycznej, w tym:
— współpraca z wychowawcami i nauczycielami prowadzącymi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne;
— zapewnienie pomocy o charakterze terapeutycznym i instruktażowym;
— współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną
— tworzenie pomocy logopedycznych;
— udział w szkoleniach oraz kursach logopedycznych – doskonalenie umiejętności z zakresu logopedii.

EWALUACJA
• Prowadzenie dokumentacji pacjenta i dziennika zajęć.
• Systematyczne obserwacje osiągnięć dzieci.
• Analiza osiągnięć i postępów w terapii.


Mgr Anna Marek
Mgr Beata Chańko

Wszelkie prawa zastrzeżone -PP50
Wróć do spisu treści