Kropla drąży skałę - PP50 GAMA

Przedszkole Publiczne nr 50 w Szczecinie
MENU
Przejdź do treści

Kropla drąży skałę

Kącik dla Rodzica
Kropla drąży skałę – czyli o efektach pracy w nurcie pedagogiki freblowskiej

   Praca według koncepcji Friedricha Froebla przynosi w naszym przedszkolu wymierne efekty. Dzieci mogą doswiadczać poczucia sukcesu, które jak wiemy kształtuje i wzmacnia ich samoocenę. W kontekst budowania pozytywnego obrazu własnego “ja” doskonale wpisuje się nurt Froeblowski, który rozwija u dzieci poczucie sprawstwa, chęć aktywnego działania oraz pobudza do poszukiwania niekonwencjoanlnych rozwiązań. Przedszkolak wyposażony w proste, drewniane klocki, pozbawione “udziwnień” nadaje im nowe znaczenie, bazując jedynie na swojej kreatywności i wyobraźni. Prostota ich wykonania, bez zbędnych bodzców wzrokowych wyzwala u przedszkolaka szereg rozwiązań, nie narzucając przy tym koncepcji myślenia.

   Przedszkolak bawiąc się, po czasie zdobywa uznanie w konkursach, których celem nie jest rywalizacja, a twórcza zabawa. I tak oto, działalność dziecka zostaje dostrzeżona i nagrodzona. Nasi podopieczni mieli okazję cieszyć się wyróżnieniami w konkursie plastycznym: ,,Jesienne impresje"i ,,Freblowska bombka". Oba konkursy związane były z koncepcją pracy Froebla, która często towarzyszy nam w codziennych zajęciach. Dużym zainteresowaniem i uznaniem cieszyła się także praca dzieci ,,Godło Polski”, polegająca na ,,pokolorowaniu” orła darami Froebla i innymi klockami, którymi dysponowaliśmy. Regularnie publikujemy efekty naszej pracy na jednej z freblowskich grup facebookowych.

Dzieci z naszego przedszkola bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach prowadzonych według myśli pedagogicznej Froebla. Korzystają z darów, które, mimo swej prostoty, cieszą się dużą popularnością, także podczas zabawy swobodnej w kącikach zainteresowań. Uczą się przy tym, by dbać o uporządkowanie klocków po skończonej zabawie. Nawet dzieci, które nie lubiły wykonywać prac plastycznych, chętnie podejmują próby konstruowania w przestrzeni. W taki sposób powstała m.in. ,,Jesienna ławka w parku”, w myśl tematu, jakim był jesienny krajobraz. Wszystkie dzieci wykonały rysunki, które dopełniły klockami i darami jesieni, natomiast jeden chłopiec, jako jedyny, zrobił coś zupełnie innego.

Miłe rozpoczęcie dnia gwarantują poranki freblowskie, które uczą przez zabawę i utrwalają zdobytą wiedzę, a wszystko w towarzystwie wierszyków, rymowanek i piosenek. Są to spotkania w kole, które poprzedzają i wprowadzają nas do tematyki zajęć. O uniwersalności rozwiązań froeblowskich świadczy możliwość ich wykorzystania również podczas pracy zdalnej z którą przyszło nam się zmierzyć.  Propozycje stworzone przez pedagogów froeblowskich spotkały się z pozytywnym zainteresowaniem przedszkolaków. Po powrocie dzieci same rozpoczynały zajęcia recytując poznany wiersz. Wiele radości przy tym sprawiało im wzajemne tworzenie nowych słów piosenek w myśl poprawiania, czegoś, co nie do końca  zostało dobrze zapamiętane.
  
    Na czym polega pedagogika Froebla? I czym są właściwie dary? Odpowiedzią na te pytania znajdziemy w piosence ,,Freblowski song":
,,Kawałek po kawałku budujemy nasz świat, pełni ciekawości, z naturą za pan brat.
Bawimy się darami, chowamy w dłoniach rytm. Głowimy się z liczbami, nie nudzi się tu nikt.”

   Dzięki pracy według koncepcji Froebla, w dzieciach budzi się naturalna ciekawość poznawania świata, natomiast używanie w codziennej pracy darów natury sprawia, że zajęcia stają się bardziej atrakcyjne. Dzieci mają możliwość doświadczać, badać, dokonywać wyboru, np. podczas tworzenia rytmu, czy wykonywaniu prac plastycznych. Nie narzucamy im, z czego wykonana ma być ich praca, sami wybierają, czego chcą użyć. Dary to materiały dydaktyczne, składające się z 14 pudełek, a w nich znajdziemy: klocki rozmaitych kształtów, mozaiki, wełniane piłeczki, patyczki , itp. Tylko tyle i aż tyle. Do dyspozycji mamy także przeplatanki, ćwiczące małą motorykę. To właśnie za pomocą tych prostych przedmiotów, jak i darów natury przygotowujemy teatrzyki, programujemy, projektujemy gry planszowe, rozwijamy kreatywność i zdolności konstrukcyjne. Dzięki pedagogice Froebla dzieci odnoszą swoje mniejsze i większe sukcesy, przełamują lody, odkrywają nowe umiejętności, uczą się współpracy i samodzielności. Gdy podajemy temat, często słyszymy: ,,Jak tego nie umiem" i zazwyczaj jest tak, że autorzy tych słów tworzą najciekawsze prace.

Mamy nadzieję, że pedagogika Froebla na stałe wpisała się w naszą przestrzeń edukacyjną, sprzyjającą wszechstronnemu rozwojowi dzieci. Wierzymy, że “dar zabawy”, którym obdarzamy przedszkolaków pozwoli im samodzielnie budować świat pełen wartościowych rozwiązań, w którym można odkryć swoje pasje. Wspólna zabawa w grupach zadaniowych jest odpowiedzią na kształtowanie, jakże niezbędnej w dzisiejszych czasach, umiejętności pracy w zespole, w którym każdy z jego uczestników jest zaangażowany. Przy wsparciu Rady Rodziców udało nam się zakupić kolejny zestaw darów, by wzbogacać codzienną, dziecięcą twórczość.

Urszula Marcinkiewicz
Magdalena Cielecka
Wiktoria Filipiak




Wszelkie prawa zastrzeżone -PP50
Wróć do spisu treści