Koncepcja pracy
Dokumenty
KONCEPCJA PRACY
PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 50
„GAMA” W SZCZECINIE (2017-2022)
Koncepcja pracy przedszkola opracowana na podstawie:
Rozporządzenia MEN z dnia 27 sierpnia 2015r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1270),
Statutu Przedszkola Publicznego Nr 50.
WSTĘP
Przedszkole, w myśl proponowanych przemian edukacyjnych, powinno być placówką otwartą. Nowa koncepcja pedagogiczna przedszkola odwołuje się do dzieł takich autorów jak: S.Szuman, J.Piaget, A.Maslow, L.S.Wygotski. Oni to zwracali uwagę na odmienność aktywności poznawczej dziecka i podkreślali znaczenie własnej, spontanicznej aktywności dla jego rozwoju.
Nasze przedszkole stara się sprostać jak najlepiej tym wymaganiom, stawiając sobie cele, oraz realizując je zgodnie ze wskazówkami zawartymi w nowej podstawie programowej. W placówce naszej wspieramy dziecko, zgodnie z jego potencjałem i możliwościami rozwojowymi, pedagogizujemy rodziców, współpracując z nimi, współpracujemy ze środowiskiem lokalnym, stwarzamy atmosferę ciepła, troski, wsparcia, bezpieczeństwa, akceptacji. Doskonalimy jakość pracy przedszkola poprzez rozpoznawanie potrzeb środowiska oraz poszukiwanie nowatorskich metod pracy z dziećmi. Jako twórczy nauczyciele w codziennej pracy zmierzamy w kierunku metod wyzwalających w dziecku poczucie podmiotowości. Odpowiedzialną za proces edukacji jest triada uczestników: nauczyciel, dziecko, rodzic.
CHARAKTERYSTYKA PRZEDSZKOLA
Dane ogólne i lokalizacja
Przedszkole Publiczne nr 50 „GAMA” usytuowane jest w rejonie Osiedla Arkońskie-Niemierzyn. Jest to duża placówka dwunastotooddziałowa, mieszcząca się w parterowym, wolnostojącym budynku przy ul. Franciszka Gila13,15.
W placówce znajdują się:
• 12 sal zabaw z własnymi łazienkami;
• własna kuchnia, pomieszczenia administracyjne, sanitarne i gospodarcze.
• duży ogród przedszkolny.;
Rozporządzenia MEN z dnia 27 sierpnia 2015r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1270),
Statutu Przedszkola Publicznego Nr 50.
WSTĘP
Przedszkole, w myśl proponowanych przemian edukacyjnych, powinno być placówką otwartą. Nowa koncepcja pedagogiczna przedszkola odwołuje się do dzieł takich autorów jak: S.Szuman, J.Piaget, A.Maslow, L.S.Wygotski. Oni to zwracali uwagę na odmienność aktywności poznawczej dziecka i podkreślali znaczenie własnej, spontanicznej aktywności dla jego rozwoju.
Nasze przedszkole stara się sprostać jak najlepiej tym wymaganiom, stawiając sobie cele, oraz realizując je zgodnie ze wskazówkami zawartymi w nowej podstawie programowej. W placówce naszej wspieramy dziecko, zgodnie z jego potencjałem i możliwościami rozwojowymi, pedagogizujemy rodziców, współpracując z nimi, współpracujemy ze środowiskiem lokalnym, stwarzamy atmosferę ciepła, troski, wsparcia, bezpieczeństwa, akceptacji. Doskonalimy jakość pracy przedszkola poprzez rozpoznawanie potrzeb środowiska oraz poszukiwanie nowatorskich metod pracy z dziećmi. Jako twórczy nauczyciele w codziennej pracy zmierzamy w kierunku metod wyzwalających w dziecku poczucie podmiotowości. Odpowiedzialną za proces edukacji jest triada uczestników: nauczyciel, dziecko, rodzic.
CHARAKTERYSTYKA PRZEDSZKOLA
Dane ogólne i lokalizacja
Przedszkole Publiczne nr 50 „GAMA” usytuowane jest w rejonie Osiedla Arkońskie-
W placówce znajdują się:
• 12 sal zabaw z własnymi łazienkami;
• własna kuchnia, pomieszczenia administracyjne, sanitarne i gospodarcze.
• duży ogród przedszkolny.;
- sala gimnastyczna
Od 2002 roku przedszkole posiada położoną w otoczeniu lasu dwuoddziałową filię przy ul. Junackiej 13 w dzielnicy Osów. W filii znajdują się :
- 4 sale zabaw, 2 łazienki,
- szatnia,
- własna kuchnia, pomieszczenia administracyjne, sanitarne i gospodarcze.
- duży ogród przedszkolny.
Budynki obu placówek otoczone są dużymi ogrodami, które są terenem zabaw dla dzieci, miejscem prowadzenia obserwacji przyrodniczych, prac gospodarczych i wspólnych, rodzinnych lub środowiskowych imprez.
Przedszkole zapewnia wszystkim dzieciom warunki do wszechstronnego rozwoju w atmosferze akceptacji i szeroko rozumianego bezpieczeństwa. Dzieci zdobywają tu nie tylko wiedzę, ale odkrywają i rozwijają swoje zainteresowania oraz talenty, uczą się samodzielności w działaniu i myśleniu, nawiązywania prawidłowych relacji społecznych, zdobywają doświadczenia pomagające w rozwiązywaniu problemów i radzeniu sobie w różnych sytuacjach.
Środowisko stanowią mieszkańcy z różnych dzielnic Szczecina, o różnym poziomie wykształcenia i aspiracjach edukacyjnych oraz możliwościach finansowych.
Kadra
Kadrę przedszkola stanowią dobrze wykształcone, twórcze, ambitne nauczycielki, zaangażowane w pracę z dziećmi i dla dzieci. Kierunki ukończonych studiów to: pedagogika, pedagogika wczesnoszkolna, pedagogika przedszkolna, pedagogika opiekuńczo - wychowawcza, psychopedagogika, zarządzanie oświatą, organizacja i zarządzanie, informatyka, architektura wnętrz, fizyka, germanistyka. Nauczycielki znają potrzeby, możliwości, oczekiwania dzieci i ich środowiska rodzinne. Wykazują zaangażowanie i dbałość o każdego wychowanka, umiejętnie obserwują i dokumentują postępy w rozwoju dziecka, celem lepszego stymulowania jego edukacji. Nauczycielki w pracy wykorzystują aktywne metody pracy. Wszystkie nauczycielki stale pogłębiają swoją wiedzę na różnego rodzaju kursach, szkoleniach, warsztatach, studiach podyplomowych.
Placówka współpracuje ze specjalistami zapewniającymi dzieciom fachową opiekę i pomoc psychologiczno – pedagogiczną.
Przedszkolne programy projakościowe „Ogrody Wyobraźni”
Program projakościowy ,,Razem z przyrodą” - program edukacji ekologicznej;
Program projakościowy ,,Enterek” – program edukacji matematyczno-informatycznej;
Program projakościowy „Malarz pomysłów”- program edukacji artystycznej;
Program projakościowy „Poznaj morski Szczecin” - program edukacji regionalno-patriotycznej;
Program projakościowy „Kto Ty jesteś? Polak Mały!” – program edukacji patriotycznej.
Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez wdrożone procedury oceniania i nagradzania.
Misja przedszkola
Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i dydaktyczne. Wspomaga wszechstronny rozwój dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Tworzy bezpieczne warunki do zabawy i nauki. Promuje dbanie o zdrowie i zachowania przyjazne przyrodzie, rozwija zdolności artystyczne oraz buduje; poczucie przynależności grupowej i przedszkolnej, tożsamości regionalnej i narodowej, rozwija kompetencje społeczne, a także uczy odróżniania dobra od zła. Kieruje się zasadami wynikającymi z Konwencji Praw Dziecka oraz powszechnie przyjętymi normami społecznymi i moralnymi. Pełni również funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców.
Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
• Przedszkole wspomaga wszechstronny rozwój każdego wychowanka
w oparciu o rozpoznanie jego potrzeb i możliwości, kształtuje w nim poczucie własnej wartości, uczy go tolerancji i patriotyzmu.
• Traktujemy każde dziecko indywidualnie i podmiotowo. Sprawiamy, że czują się one kochane, akceptowane i szczęśliwe.
• Przygotowujemy je do przeżywania sukcesu, ale i do radzenia sobie
z porażkami. Umożliwiamy rozwój uzdolnień i zainteresowań.
• Przedszkole kształtuje właściwe postawy wobec otoczenia społecznego, przyrodniczego i technicznego.
• Rozwija kompetencje komunikacyjne i aktywność twórczą oraz kształtuje otwartość na wiedzę.
• Wyposaża wychowanka w wiedzę i umiejętności umożliwiające udany start szkolny.
• Przedszkole pełni funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców.
• Przedszkole wspiera nauczycieli w kreowaniu własnej osobowości zawodowej.
• Poszerzamy grono partnerów do realizacji celów rozwojowych przedszkola.
• Unowocześniamy i bogacimy bazę przedszkola niezbędną do realizacji wyznaczonych zadań
Wizja przedszkola
Cele ogólne:
● Każde dziecko ma poczucie swojej wyjątkowości, wartości i ważności.
● Każdy nauczyciel wykazuje się kreatywną, poszukującą postawą wobec własnej pracy.
● Partnerzy i zasoby przedszkola pomagają w przygotowaniu dzieci do życia
w nowoczesnej rzeczywistości przy jednoczesnym poszanowaniu tradycji
i wartości uniwersalnych
● Prowadzona w przedszkolu obserwacja pedagogiczna wykorzystywana jest do indywidualnego doboru metod wychowawczych i dydaktycznych, dzięki czemu dzieci rozwijają się w indywidualnym tempie, zgodnie z własnym potencjałem i chęciami.
● Rodzice są naszymi partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką.
● Dzięki skutecznej promocji nasze przedszkole ma dobrą opinię
w środowisku.
● Dobra baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia dopełnia działania dydaktyczno - wychowawcze i wpływa na wysoką ocenę naszej placówki.
● Przedszkole posiada własny kalendarz imprez i wydarzeń, co podkreśla odrębność i specyfikę placówki.
● Przedszkole jest zarządzane w sposób sprawny i nowoczesny, a pracownicy mają satysfakcję z prowadzonej działalności.
Cele strategiczne:
A. Wspomaganie indywidualnego rozwoju dzieci na poziomie górnej granicy ich możliwości:
• systematyczne badanie poziomu umiejętności dzieci
• rozwijanie zainteresowań i uzdolnień
• wspomaganie dzieci z trudnościami (pomoc psychologiczno- pedagogiczna)
• wdrażanie dzieci do poszanowania i przestrzegania zasad
B. Promowanie zdrowego stylu życia - zdrowie psychiczne, fizyczne, społeczne:
• Wyrabianie nawyków zdrowego odżywiania się
• Promowanie ekologicznego modelu życia, wyrabianie postaw proekologicznych
• Wyrabianie nawyków związanych z aktywnością ruchową
• Kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby i radzenie sobie
z emocjami
• Kształtowanie prawidłowych relacji społecznych
C. Poszerzanie oferty edukacyjnej przedszkola umożliwiającej przygotowanie dzieci do nauki w szkole:
• Realizacja przedszkolnych programów edukacyjnych i wspierających
•Włączenie do pracy edukacyjnej i terapeutycznej programów multimedialnych
• Wycieczki wg kalendarza roku
• Poszukiwanie nowych możliwości w zakresie korzystania z instytucji społeczno – kulturalnych
• Bogacenie wachlarza oddziaływań wychowawczych i terapeutycznych
w zakresie zaburzeń rozwoju psychospołecznego (techniki relaksacyjne, bajko terapia, skuteczne nagradzanie i karanie).
D. Wspieranie nauczycieli kreowaniu własnej osobowości zawodowej:
• Umiejętność diagnozowania rozwoju dziecka
• Rozpoznawanie potrzeb i zdolności
• Spieranie rodziców i zachęcanie ich do współpracy
• Aktualizacja wiedzy biomedycznej kadry przedszkola poprzez utrwalanie umiejętności udzielania pierwszej pomocy
E. Rozbudzanie świadomości rodziców w zakresie:
• Pojęcie gotowości „przedszkolnej” dziecka
• Waga współpracy domu rodzinnego i przedszkola
• Podkreślania rangi wychowania przedszkolnego w zakresie zwiększenia szans edukacyjnych
F. Unowocześnianie i bogacenie bazy przedszkola niezbędnej do realizacji wyznaczonych zadań:
• Bieżące remonty i modernizacja wnętrza
• Wymiana karniszy
• Bieżące zakupy zabawek i pomocy dydaktycznych
DZIAŁANIA PODNOSZĄCE JAKOŚĆ PRZEDSZKOLA
System konsekwencji i nagród
Dzieci potrzebują precyzyjnego określenia, co jest dozwolone, a czego nie wolno. Opracowując wspólnie z nimi ,,Kontrakt grupowy” musimy zarówno wspierać i motywować je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad, jak również konsekwentnie egzekwować go. Skutecznym środkiem wychowania są nagrody i pochwały. Mają one wartość zachęcającą do pracy dla każdego człowieka, a tym bardziej dla dziecka. Uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.
Formy nagradzania zachowań respektujących ustalone normy i zasady
• pochwała wobec grupy,
• pochwała indywidualna,
• pochwała przed rodzicami,
• atrakcyjne spędzanie czasu, atrakcyjna zabawa w grupie według pomysłu dzieci,
• darzenie dziecko szczególnym zaufaniem np. zwiększając zakres jego samodzielności,
• drobne nagrody rzeczowe, np. emblematy uznania ( odznaka, order ),
• „Słoneczko” lub inny element umieszczony na tablicy motywacyjnej
• dostęp do atrakcyjnej zabawki,
Nagradzamy za:
• stosowanie ustalonych umów i zasad,
• wysiłek włożony w wykonanie pracy, zadania,
• wypełnienie podjętych obowiązków,
• bezinteresowną pomoc innym,
• stosowanie zasad ochrony przyrody,
• aktywny udział w pracach grupy.
Formy konsekwencji (karania) za niestosowanie się do ustalonych wspólnie zasad
• kara naturalna jako bezpośrednie następstwo winy- zadość uczynienie wyrządzonej krzywdzie, przeproszenie, naprawienie (w sytuacjach nie zagrażających zdrowiu dziecka ),
• zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji,
• upomnienie słowne ( przypomnienie obowiązujących zasad ),
• rozmowa – przedstawienie następstw zachowania (skłonienie dziecka do autorefleksji),
• wyrażenie przez nauczyciela smutku i nie zadowolenia z powodu zachowania dziecka,
• odsunięcie na krótki czas od zabawy w celu przemyślenia swojego postępowania ” krzesełko do przemyślenia”.
• poinformowanie rodziców o przewinieniu.
Konsekwencje (kary) stosujemy za:
• nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu,
• stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych,
• zachowania agresywne,
• niszczenie wytworów pracy innych, ich własności,
• celowe nie wywiązanie się z podjętych obowiązków.
ORGANIZACJA POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
Celem pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest rozpoznawanie i zaspakajanie indywidualnych potrzeb rozwojowychi edukacyjnych dzieci wynikających w szczególności z:
-wybitnych uzdolnień,
-niepełnosprawności,
• Działań mających na celu rozpoznanie zainteresowań dzieci w tym dzieci wybitnie zdolnych oraz zaplanowanie wsparcia mającego na celu rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień,
• Działań pedagogicznych mających na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz planowanie sposobów ich zaspokojenia w tym:
• poprzez obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i ocena gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole ( diagnozę przedszkolną),
• zindywidualizowanie pracy z dzieckiem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych,
• zajęć dydaktyczno- wyrównawczych,
• zajęć specjalistycznych: korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych charakterze terapeutycznym,
• porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń dla rodziców i nauczycieli,
• działań na rzecz zorganizowanej pomocy materialnej dzieciom z rodzin znajdujących się trudnej sytuacji życiowej.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu jest realizowana przez nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem . Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu może być udzielana na wniosek:
• rodziców,
• nauczyciela prowadzącego zajęcia z dzieckiem,
• specjalisty,
• poradni psychologiczno pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.
Objęcie dziecka zajęciami specjalistycznymi oraz zajęciami psycho- edukacyjnymi wymaga zgody rodziców.
REALIZOWANE PROGRAMY WŁASNE NAUCZYCIELI
• Program projakościowy „Enterek” – program edukacji matematyczno-informatycznej;
• Program projakościowy „Kto Ty jesteś? Polak Mały!” – program edukacji patriotycznej;
• Program projakościowy „Malarz pomysłów”- program edukacji artystycznej;
• Program projakościowy „Poznaj morski Szczecin” - program edukacji regionalno-patriotycznej
• Program projakościowy „Razem z Przyrodą”- program edukacji ekologicznej;
• Program własny ”Z muzyką przez świat”- program edukacji artystycznej;
• Program własny „Bezpieczny przedszkolak to ja”- program profilaktyczny;
• Program własny „Każdy Przedszkolak wie, jak dbać o środowisko swe” program edukacji ekologicznej
• Program własny „W zaczarowanym świecie teatru”- program edukacji artystycznej
• Przedsięwzięcie z zakresu edukacji matematyczno – przyrodniczej „Kolorowa matematyka”
• Przedsięwzięcie z zakresu upowszechniania czytelnictwa wśród dzieci i dorosłych „Kraina książek ”
• Przedsięwzięcie z zakresu budowania systemu wartości „Świat wartości przedszkolaka”
• Przedsięwzięcie z zakresu edukacji zdrowotnej – program własny „Kto o swoje zdrowie dba, ten wesołe życie ma!”.
Nauczyciele stosują w pracy z dziećmi nowatorskie metody:
• „Dziecięca matematyka” wg koncepcji E. Gruszczyk- Kolczyńskiej, E. Zielińskiej, wprowadzająca dzieci w świat matematyki, w interesujący, bliski im sposób;
• Metoda Dobrego Startu wg M.Bogdanowicz oparta na zasadzie wielozmysłowego uczenia się poprzez pobudzanie rozwoju psychomotorycznego, ( integracja wzrokowo- słuchowo- dotykowo- kinestetyczno- ruchowa;
• Metoda ruchowej ekspresji twórczej R. Labana- ćwiczenia muzyczno ruchowe, zabawy, taniec, metoda Dennisona- wykorzystanie roli ciała w procesie myślenia i uczenia się, wpływ odpowiednich ćwiczeń angażujących obie strony ciała, uaktywniających obie półkule mózgu na sferę intelektu człowieka;
• Metoda „Pedagogiki zabawy” - zajęcia twórcze, ruchowe, muzyczne, integracyjne;
• „metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne pozwalająca na rozszerzenie świadomości samego siebie, na nabieranie zaufania do otoczenia, na pogłębianie kontaktu z innymi ludźmi;
• „Muzykoterapia” – zabawy i ćwiczenia wyciszające, relaksacyjne przy odpowiednio dobranej muzyce
• różnorodne techniki plastyczne w edukacji przedszkolnej.
• Metoda Integracji Sensorycznej dr A. Jean Aresa- Prawidłowy rozwój zmysłów, zarówno organów zmysłów jak i percepcji sensorycznej, stanowi niezbędny warunek dobrego samopoczucia dziecka, zachowania i uczenia się bez zaburzeń i dysfunkcji.
• Bajkoterapia” - wykorzystywanie metafor, bajek i opowiadań terapeutycznych ułatwiających dzieciom zmaganie się z różnymi problemami uczenie radzenia sobie z emocjami własnymi i innych ludzi w toku gier i zabaw przeciwko agresji, na pokonywanie własnych słabości, rozpoznawanie i rozumienie uczuć;
• Metoda malowania dziesięcioma palcami Finger – Painting- pomoc w pokonywaniu lęków, uwalnianie się od zahamowań, wzmacnianie wiary we własne siły, pobudzanie ekspresji.
• „Muzykoterapia” – zabawy i ćwiczenia wyciszające, relaksacyjne przy odpowiednio dobranej muzyce;
WSPÓŁPRACA ZE STUDENTAMI
Placówka jest otwarta na współprace z uczelniami kształcącymi kadrę pedagogiczną. Praktyki pedagogiczne w przedszkolu odbywają studenci pedagogiki ogólnej, edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Współpracujemy z Uniwersytetem Szczecińskim w ramach projektu „Studia dualne”. Patronat nad naszą placówką od dłuższego czasu obejmuje Wydział Humanistyczny Uniwersytetu Szczecińskiego. W ramach wieloletniej współpracy zapewniamy studentom kierunków pedagogicznych naszego Uniwersytetu odbywanie praktyk studenckich, w trakcie których nabywają wiedzę i umiejętności z zakresu edukacji przedszkolnej pod okiem doświadczonej i wykwalifikowanej kadry nauczycielskiej. Przedszkole Publiczne Nr 50, jako jedno z sześciu szczecińskich placówek, zostało zaproszone do współpracy z Uniwersytetem Szczecińskim w ramach nowego projektu pn. Projekt Operacyjny Wiedza – Edukacja – Rozwój, który zakłada efektywne kształcenie studentów. Czas odbywania praktyk przynosi korzyści zarówno studentom, jak i ich opiekunom. Są oni zawsze mile widziani, inspirują do działania w innym wymiarze. Wpływa to korzystnie na samoocenę nauczycieli i buduje pozytywny wizerunek przedszkola w środowisku lokalnym.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Rodzice w naszym przedszkolu traktowani są jako partnerzy w procesie wychowania. Zadaniem wszystkich pracowników placówki jest dbałość o pozytywne relacje z rodzicami wychowanków.
Celem współpracy przedszkola z rodzicami jest:
• Dążenie do jedności oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego,
• Wszechstronny rozwój dziecka,
• Nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami,
• Zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno-wychowawczej,
• Przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu,
• Wspieranie rodziców celu osiągnięcia przez dziecko gotowości do podjęcia nauki w szkole
• Przekazywanie porad i wskazówek od nauczycieli i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
• Wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych,
• Włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola,
• Zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola,
• Podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację,
• Promowanie placówki w środowisku lokalnym.
Formy współpracy z rodzicami obejmują:
• Zebrania ogólne z rodzicami oraz z Radą Rodziców,
• Zebrania grupowe,
• Zajęcia adaptacyjne dla dzieci nowo przyjętych do przedszkola,
• Konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela, dyrektora lub rodzica,
• Prowadzenie kącika dla rodziców, m.in. informacje na temat realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, eksponowanie prac dzieci,
• Organizację i prowadzenie zajęć dni otwartych dla rodziców,
• Organizację szkoleń i warsztatów integracyjnych dla rodziców,
• Organizacje uroczystości zaspokajających potrzeby kulturowe rodziców, np. koncerty z ich udziałem, inscenizacje, konkursy,
• Włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych, takich jak: Festyny Rodzinne, Dzień KEN, Pasowanie na Przedszkolaka, Bal Jesienny, Obchody Święta Niepodległości, Dzień Pluszowego Misia, Mikołajki, Jasełka, Wigilia, Bal karnawałowy, Dzień Matki i Ojca, Pikniki Rodzinne, kiermasze z okazji Bożego Narodzenia, Wielkiej Nocy itp.
• Konkursy, wycieczki, zajęcia edukacyjne
• Angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola i grup, m.in. pomoc w przeprowadzaniu drobnych remontów i modernizacji, pielęgnowaniu ogrodu przedszkolnego, sponsorowanie zakupu mebli, zabawek, pomocy dydaktycznych.
WSPÓPŁPRACA PRZEDSZKOLA Z INSTYTUCJAMI
Celem współpracy z instytucjami jest:
• Rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
• Satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień i nagród,
• Kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
• Kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,
• Urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
• Poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci.
• zaangażowanie w życie społeczne środowiska lokalnego.
Współpracujemy z :
• Urzędem Miasta Szczecin (udział w akcjach i konkursach o charakterze ekologicznym),
• Komendą Powiatową Policji i Strażą Miejska ( zajęcia edukacyjne na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym, bezpiecznego spędzania ferii zimowych i wakacji),
• Szkołą Podstawową nr 68, 69
• Szkołą Muzyczną OSM I stopnia
• Przedszkolem Publicznym Nr 5,23,27, 64,67,75,80
• Radą Osiedla Niemierzyn-Arkońkie oraz Osów
• Zamkiem Książąt Pomorskich,
• Teatrem Lalek „Pleciuga”
• ZUT-em
• Towarzystwem Opieki nad Zwierzętami
• Remondis Sp. z o.o.
• Towarzystwem „Nasz Dom” (udział w akcji ”Góra Grosza”),
• Biblioteką
• Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną Nr 3 w Szczecinie
• Muzeum Techniki i Komunikacji
• Muzeum Narodowym
• Operą Szczecińską
• Filharmonią im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
• Katedrą Szczecińską
PROMOCJA PLACÓWKI
Działania promocyjne obejmują:
• Prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów placówki przez wszystkich pracowników przedszkola,
• Dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym,
• Prowadzenie strony internetowej przedszkola
• Organizacja uroczystości między przedszkolnych
• Zabieganie o notatki prasowe dotyczące istotnych wydarzeń z życia przedszkola,
• Prezentacja wydarzeń mających miejsce w przedszkolu w lokalnych mediach,
• Dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku,
• Upowszechnianie informacji o przedszkolu (folder, gadżety z nadrukiem, logo przedszkola itp.).
DALSZA PRACA NAD NASZĄ KONCEPCJĄ, EWALUACJA KONCEPCJI
• Każdy pracownik pedagogiczny i obsługi zna koncepcję
• Zmiany w tekście będą nanoszone przy udziale całego zespołu pedagogicznego ,
• Raz w roku podjęta będzie dyskusja w celu ewentualnych poprawek i niedostatków- wprowadzenie koniecznych zmian
• Po zakończeniu każdego roku – sprawdzenie realizacji celów, wprowadzenie koniecznych zmian ocena stopnia zaangażowania osób odpowiedzialnych
• Po zakończeniu realizacji całej koncepcji – ocena efektów realizacji koncepcji, wnioski do planowania pracy w latach następnych.
• Rodzice zapoznają się z Koncepcją poprzez stronę internetową, mogą również wyrażać opinie i wnioskować o zmiany w koncepcji
ZAMIERZENIA DO DALSZEJ PRACY
W zakresie bazy:
• Remont drogi wjazdowej do przedszkola w Filii
• Sukcesywne doposażenie grup w nowe zabawki,
• Renowacja pomieszczeń piwnicznych w Filii
• Wyposażenie ogrodu Filii w sprzęt zabawowo-rekreacyjny,
W zakresie dostrzegania potrzeb dzieci i rodziców:
• Skuteczne organizowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej
• Wdrażanie innowacji pedagogicznej,
• Planowanie cyklicznych spotkań indywidualnych z rodzicami w celu wymiany informacji o dziecku;
W zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli
• Wspomaganie i inspirowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji zawodowych i zdobywania dodatkowych umiejętności,
• Zobowiązanie nauczycieli do promowania swoich osiągnięć przez publikacje,
• Doskonalenie umiejętności nauczycieli związanych z wykorzystywaniem w swojej pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej, co spowoduje szybki przepływ istotnych dla prawidłowego funkcjonowania placówki informacji na płaszczyźnie dyrektor-nauczyciel, nauczyciel-dyrektor;
W zakresie współpracy ze środowiskiem i promocji przedszkola:
• Kontynuowanie i rozszerzanie współpracy z innymi placówkami w celu promowania placówki i wymiany doświadczeń na temat pracy z dzieckiem,
• Współpracowanie z nauczycielami innych placówek celu wymiany doświadczeń i poszukiwaniu nowych metod pracy,
• Zapraszanie uczniów klas I na spotkania integracyjne w celu promowania pracy placówki i wymiany doświadczeń miedzy nauczycielami w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego
• Kontynuowanie i rozszerzanie udziału w konkursach ogólnopolskich i kampaniach społecznych,
• Podjęcie współpracy z lokalnymi animatorami kultury i sztuki w celu bliższego poznania dorobku kulturowego regionu.
MODEL ABSOLWENTA PRZEDSZKOLA
AKTYWNY
Gotowy do stawiania pytań, budowania hipotez, przewidywania oraz odkrywania. ODPORNY NA NIEPOWODZENIA
Wierzy w siebie i jest gotowy do pracy nad sobą.
ŚWIADOMY
Umiejętnie korzysta z podstawowych zasad zdrowego stylu życia.
PRACOWITY
Zaangażowany w pracę, którą podejmuje z przyjemnością, zgodnie z własnymi możliwościami i zainteresowaniami
MODEL
ABSOLWENTA PRZEDSZKOLA
PUBLICZNEGO NR 50 „GAMA”
ODPOWIEDZIALNY
Odpowiedzialny za swoje uczenie się oraz współuczestniczący w projektowaniu, organizowaniu i ewaluowaniu swoich doświadczeń.
TWÓRCZY
Zdolny do kreatywnego działania. KULTURALNY
Zdolny do nawiązywania pozytywnych kontaktów emocjonalnych.
RADOSNY
Posiadający poczucie humoru PISZE, CZYTA, LICZY
Posiadający zdolność czytania, pisania i liczenia.
KREATYWNY
Umiejętnie wyrażający w różnych formach swoje idee, przekonania i wartości. KOMUNIKATYWNY
Umiejący relacjonować własne doświadczenia wyniesione z najbliższego środowiska i z kontaktów z innymi źródłami . PRAKTYCZNY
Gotowy do wykorzystywania posiadanej wiedzy oraz swych umiejętności w sytuacjach życia codziennego. LICZĄCY SIĘ Z INNYMI
Posiadający umiejętność pracy w różnych grupach oraz uczenia się od nauczyciela jak i rówi
eśników-
-
-
-
Budynki obu placówek otoczone są dużymi ogrodami, które są terenem zabaw dla dzieci, miejscem prowadzenia obserwacji przyrodniczych, prac gospodarczych i wspólnych, rodzinnych lub środowiskowych imprez.
Przedszkole zapewnia wszystkim dzieciom warunki do wszechstronnego rozwoju w atmosferze akceptacji i szeroko rozumianego bezpieczeństwa. Dzieci zdobywają tu nie tylko wiedzę, ale odkrywają i rozwijają swoje zainteresowania oraz talenty, uczą się samodzielności w działaniu i myśleniu, nawiązywania prawidłowych relacji społecznych, zdobywają doświadczenia pomagające w rozwiązywaniu problemów i radzeniu sobie w różnych sytuacjach.
Środowisko stanowią mieszkańcy z różnych dzielnic Szczecina, o różnym poziomie wykształcenia i aspiracjach edukacyjnych oraz możliwościach finansowych.
Kadra
Kadrę przedszkola stanowią dobrze wykształcone, twórcze, ambitne nauczycielki, zaangażowane w pracę z dziećmi i dla dzieci. Kierunki ukończonych studiów to: pedagogika, pedagogika wczesnoszkolna, pedagogika przedszkolna, pedagogika opiekuńczo -
Placówka współpracuje ze specjalistami zapewniającymi dzieciom fachową opiekę i pomoc psychologiczno – pedagogiczną.
Przedszkolne programy projakościowe „Ogrody Wyobraźni”
Program projakościowy ,,Razem z przyrodą” -
Program projakościowy ,,Enterek” – program edukacji matematyczno-
Program projakościowy „Malarz pomysłów”-
Program projakościowy „Poznaj morski Szczecin” -
Program projakościowy „Kto Ty jesteś? Polak Mały!” – program edukacji patriotycznej.
Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez wdrożone procedury oceniania i nagradzania.
Misja przedszkola
Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i dydaktyczne. Wspomaga wszechstronny rozwój dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Tworzy bezpieczne warunki do zabawy i nauki. Promuje dbanie o zdrowie i zachowania przyjazne przyrodzie, rozwija zdolności artystyczne oraz buduje; poczucie przynależności grupowej i przedszkolnej, tożsamości regionalnej i narodowej, rozwija kompetencje społeczne, a także uczy odróżniania dobra od zła. Kieruje się zasadami wynikającymi z Konwencji Praw Dziecka oraz powszechnie przyjętymi normami społecznymi i moralnymi. Pełni również funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców.
Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
• Przedszkole wspomaga wszechstronny rozwój każdego wychowanka
w oparciu o rozpoznanie jego potrzeb i możliwości, kształtuje w nim poczucie własnej wartości, uczy go tolerancji i patriotyzmu.
• Traktujemy każde dziecko indywidualnie i podmiotowo. Sprawiamy, że czują się one kochane, akceptowane i szczęśliwe.
• Przygotowujemy je do przeżywania sukcesu, ale i do radzenia sobie
z porażkami. Umożliwiamy rozwój uzdolnień i zainteresowań.
• Przedszkole kształtuje właściwe postawy wobec otoczenia społecznego, przyrodniczego i technicznego.
• Rozwija kompetencje komunikacyjne i aktywność twórczą oraz kształtuje otwartość na wiedzę.
• Wyposaża wychowanka w wiedzę i umiejętności umożliwiające udany start szkolny.
• Przedszkole pełni funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców.
• Przedszkole wspiera nauczycieli w kreowaniu własnej osobowości zawodowej.
• Poszerzamy grono partnerów do realizacji celów rozwojowych przedszkola.
• Unowocześniamy i bogacimy bazę przedszkola niezbędną do realizacji wyznaczonych zadań
Wizja przedszkola
Cele ogólne:
● Każde dziecko ma poczucie swojej wyjątkowości, wartości i ważności.
● Każdy nauczyciel wykazuje się kreatywną, poszukującą postawą wobec własnej pracy.
● Partnerzy i zasoby przedszkola pomagają w przygotowaniu dzieci do życia
w nowoczesnej rzeczywistości przy jednoczesnym poszanowaniu tradycji
i wartości uniwersalnych
● Prowadzona w przedszkolu obserwacja pedagogiczna wykorzystywana jest do indywidualnego doboru metod wychowawczych i dydaktycznych, dzięki czemu dzieci rozwijają się w indywidualnym tempie, zgodnie z własnym potencjałem i chęciami.
● Rodzice są naszymi partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką.
● Dzięki skutecznej promocji nasze przedszkole ma dobrą opinię
w środowisku.
● Dobra baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia dopełnia działania dydaktyczno -
● Przedszkole posiada własny kalendarz imprez i wydarzeń, co podkreśla odrębność i specyfikę placówki.
● Przedszkole jest zarządzane w sposób sprawny i nowoczesny, a pracownicy mają satysfakcję z prowadzonej działalności.
Cele strategiczne:
A. Wspomaganie indywidualnego rozwoju dzieci na poziomie górnej granicy ich możliwości:
• systematyczne badanie poziomu umiejętności dzieci
• rozwijanie zainteresowań i uzdolnień
• wspomaganie dzieci z trudnościami (pomoc psychologiczno-
• wdrażanie dzieci do poszanowania i przestrzegania zasad
B. Promowanie zdrowego stylu życia -
• Wyrabianie nawyków zdrowego odżywiania się
• Promowanie ekologicznego modelu życia, wyrabianie postaw proekologicznych
• Wyrabianie nawyków związanych z aktywnością ruchową
• Kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby i radzenie sobie
z emocjami
• Kształtowanie prawidłowych relacji społecznych
C. Poszerzanie oferty edukacyjnej przedszkola umożliwiającej przygotowanie dzieci do nauki w szkole:
• Realizacja przedszkolnych programów edukacyjnych i wspierających
•Włączenie do pracy edukacyjnej i terapeutycznej programów multimedialnych
• Wycieczki wg kalendarza roku
• Poszukiwanie nowych możliwości w zakresie korzystania z instytucji społeczno – kulturalnych
• Bogacenie wachlarza oddziaływań wychowawczych i terapeutycznych
w zakresie zaburzeń rozwoju psychospołecznego (techniki relaksacyjne, bajko terapia, skuteczne nagradzanie i karanie).
D. Wspieranie nauczycieli kreowaniu własnej osobowości zawodowej:
• Umiejętność diagnozowania rozwoju dziecka
• Rozpoznawanie potrzeb i zdolności
• Spieranie rodziców i zachęcanie ich do współpracy
• Aktualizacja wiedzy biomedycznej kadry przedszkola poprzez utrwalanie umiejętności udzielania pierwszej pomocy
E. Rozbudzanie świadomości rodziców w zakresie:
• Pojęcie gotowości „przedszkolnej” dziecka
• Waga współpracy domu rodzinnego i przedszkola
• Podkreślania rangi wychowania przedszkolnego w zakresie zwiększenia szans edukacyjnych
F. Unowocześnianie i bogacenie bazy przedszkola niezbędnej do realizacji wyznaczonych zadań:
• Bieżące remonty i modernizacja wnętrza
• Wymiana karniszy
• Bieżące zakupy zabawek i pomocy dydaktycznych
DZIAŁANIA PODNOSZĄCE JAKOŚĆ PRZEDSZKOLA
System konsekwencji i nagród
Dzieci potrzebują precyzyjnego określenia, co jest dozwolone, a czego nie wolno. Opracowując wspólnie z nimi ,,Kontrakt grupowy” musimy zarówno wspierać i motywować je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad, jak również konsekwentnie egzekwować go. Skutecznym środkiem wychowania są nagrody i pochwały. Mają one wartość zachęcającą do pracy dla każdego człowieka, a tym bardziej dla dziecka. Uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.
Formy nagradzania zachowań respektujących ustalone normy i zasady
• pochwała wobec grupy,
• pochwała indywidualna,
• pochwała przed rodzicami,
• atrakcyjne spędzanie czasu, atrakcyjna zabawa w grupie według pomysłu dzieci,
• darzenie dziecko szczególnym zaufaniem np. zwiększając zakres jego samodzielności,
• drobne nagrody rzeczowe, np. emblematy uznania ( odznaka, order ),
• „Słoneczko” lub inny element umieszczony na tablicy motywacyjnej
• dostęp do atrakcyjnej zabawki,
Nagradzamy za:
• stosowanie ustalonych umów i zasad,
• wysiłek włożony w wykonanie pracy, zadania,
• wypełnienie podjętych obowiązków,
• bezinteresowną pomoc innym,
• stosowanie zasad ochrony przyrody,
• aktywny udział w pracach grupy.
Formy konsekwencji (karania) za niestosowanie się do ustalonych wspólnie zasad
• kara naturalna jako bezpośrednie następstwo winy-
• zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji,
• upomnienie słowne ( przypomnienie obowiązujących zasad ),
• rozmowa – przedstawienie następstw zachowania (skłonienie dziecka do autorefleksji),
• wyrażenie przez nauczyciela smutku i nie zadowolenia z powodu zachowania dziecka,
• odsunięcie na krótki czas od zabawy w celu przemyślenia swojego postępowania ” krzesełko do przemyślenia”.
• poinformowanie rodziców o przewinieniu.
Konsekwencje (kary) stosujemy za:
• nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu,
• stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych,
• zachowania agresywne,
• niszczenie wytworów pracy innych, ich własności,
• celowe nie wywiązanie się z podjętych obowiązków.
ORGANIZACJA POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
Celem pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest rozpoznawanie i zaspakajanie indywidualnych potrzeb rozwojowychi edukacyjnych dzieci wynikających w szczególności z:
-
-
- niedostosowania społecznego,
- zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
- specyficznych trudności w nabywaniu umiejętności,
- zaburzeń komunikacji językowej,
- choroby przewlekłej,
- zaburzeń psychicznych,
- sytuacji kryzysowych i traumatycznych,
- zaniedbań środowiskowych,
- trudności adaptacyjnych,
- odmienności kulturowej.
• Działań mających na celu rozpoznanie zainteresowań dzieci w tym dzieci wybitnie zdolnych oraz zaplanowanie wsparcia mającego na celu rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień,
• Działań pedagogicznych mających na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz planowanie sposobów ich zaspokojenia w tym:
• poprzez obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i ocena gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole ( diagnozę przedszkolną),
• zindywidualizowanie pracy z dzieckiem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych,
• zajęć dydaktyczno-
• zajęć specjalistycznych: korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych charakterze terapeutycznym,
• porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń dla rodziców i nauczycieli,
• działań na rzecz zorganizowanej pomocy materialnej dzieciom z rodzin znajdujących się trudnej sytuacji życiowej.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu jest realizowana przez nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem . Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w przedszkolu może być udzielana na wniosek:
• rodziców,
• nauczyciela prowadzącego zajęcia z dzieckiem,
• specjalisty,
• poradni psychologiczno pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.
Objęcie dziecka zajęciami specjalistycznymi oraz zajęciami psycho-
REALIZOWANE PROGRAMY WŁASNE NAUCZYCIELI
• Program projakościowy „Enterek” – program edukacji matematyczno-
• Program projakościowy „Kto Ty jesteś? Polak Mały!” – program edukacji patriotycznej;
• Program projakościowy „Malarz pomysłów”-
• Program projakościowy „Poznaj morski Szczecin” -
• Program projakościowy „Razem z Przyrodą”-
• Program własny ”Z muzyką przez świat”-
• Program własny „Bezpieczny przedszkolak to ja”-
• Program własny „Każdy Przedszkolak wie, jak dbać o środowisko swe” program edukacji ekologicznej
• Program własny „W zaczarowanym świecie teatru”-
• Przedsięwzięcie z zakresu edukacji matematyczno – przyrodniczej „Kolorowa matematyka”
• Przedsięwzięcie z zakresu upowszechniania czytelnictwa wśród dzieci i dorosłych „Kraina książek ”
• Przedsięwzięcie z zakresu budowania systemu wartości „Świat wartości przedszkolaka”
• Przedsięwzięcie z zakresu edukacji zdrowotnej – program własny „Kto o swoje zdrowie dba, ten wesołe życie ma!”.
Nauczyciele stosują w pracy z dziećmi nowatorskie metody:
• „Dziecięca matematyka” wg koncepcji E. Gruszczyk-
• Metoda Dobrego Startu wg M.Bogdanowicz oparta na zasadzie wielozmysłowego uczenia się poprzez pobudzanie rozwoju psychomotorycznego, ( integracja wzrokowo-
• Metoda ruchowej ekspresji twórczej R. Labana-
• Metoda „Pedagogiki zabawy” -
• „metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne pozwalająca na rozszerzenie świadomości samego siebie, na nabieranie zaufania do otoczenia, na pogłębianie kontaktu z innymi ludźmi;
• „Muzykoterapia” – zabawy i ćwiczenia wyciszające, relaksacyjne przy odpowiednio dobranej muzyce
• różnorodne techniki plastyczne w edukacji przedszkolnej.
• Metoda Integracji Sensorycznej dr A. Jean Aresa-
• Bajkoterapia” -
• Metoda malowania dziesięcioma palcami Finger – Painting-
• „Muzykoterapia” – zabawy i ćwiczenia wyciszające, relaksacyjne przy odpowiednio dobranej muzyce;
WSPÓŁPRACA ZE STUDENTAMI
Placówka jest otwarta na współprace z uczelniami kształcącymi kadrę pedagogiczną. Praktyki pedagogiczne w przedszkolu odbywają studenci pedagogiki ogólnej, edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Współpracujemy z Uniwersytetem Szczecińskim w ramach projektu „Studia dualne”. Patronat nad naszą placówką od dłuższego czasu obejmuje Wydział Humanistyczny Uniwersytetu Szczecińskiego. W ramach wieloletniej współpracy zapewniamy studentom kierunków pedagogicznych naszego Uniwersytetu odbywanie praktyk studenckich, w trakcie których nabywają wiedzę i umiejętności z zakresu edukacji przedszkolnej pod okiem doświadczonej i wykwalifikowanej kadry nauczycielskiej. Przedszkole Publiczne Nr 50, jako jedno z sześciu szczecińskich placówek, zostało zaproszone do współpracy z Uniwersytetem Szczecińskim w ramach nowego projektu pn. Projekt Operacyjny Wiedza – Edukacja – Rozwój, który zakłada efektywne kształcenie studentów. Czas odbywania praktyk przynosi korzyści zarówno studentom, jak i ich opiekunom. Są oni zawsze mile widziani, inspirują do działania w innym wymiarze. Wpływa to korzystnie na samoocenę nauczycieli i buduje pozytywny wizerunek przedszkola w środowisku lokalnym.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Rodzice w naszym przedszkolu traktowani są jako partnerzy w procesie wychowania. Zadaniem wszystkich pracowników placówki jest dbałość o pozytywne relacje z rodzicami wychowanków.
Celem współpracy przedszkola z rodzicami jest:
• Dążenie do jedności oddziaływań dydaktyczno-
• Wszechstronny rozwój dziecka,
• Nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami,
• Zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno-
• Przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu,
• Wspieranie rodziców celu osiągnięcia przez dziecko gotowości do podjęcia nauki w szkole
• Przekazywanie porad i wskazówek od nauczycieli i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
• Wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych,
• Włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola,
• Zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola,
• Podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację,
• Promowanie placówki w środowisku lokalnym.
Formy współpracy z rodzicami obejmują:
• Zebrania ogólne z rodzicami oraz z Radą Rodziców,
• Zebrania grupowe,
• Zajęcia adaptacyjne dla dzieci nowo przyjętych do przedszkola,
• Konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela, dyrektora lub rodzica,
• Prowadzenie kącika dla rodziców, m.in. informacje na temat realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, eksponowanie prac dzieci,
• Organizację i prowadzenie zajęć dni otwartych dla rodziców,
• Organizację szkoleń i warsztatów integracyjnych dla rodziców,
• Organizacje uroczystości zaspokajających potrzeby kulturowe rodziców, np. koncerty z ich udziałem, inscenizacje, konkursy,
• Włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych, takich jak: Festyny Rodzinne, Dzień KEN, Pasowanie na Przedszkolaka, Bal Jesienny, Obchody Święta Niepodległości, Dzień Pluszowego Misia, Mikołajki, Jasełka, Wigilia, Bal karnawałowy, Dzień Matki i Ojca, Pikniki Rodzinne, kiermasze z okazji Bożego Narodzenia, Wielkiej Nocy itp.
• Konkursy, wycieczki, zajęcia edukacyjne
• Angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola i grup, m.in. pomoc w przeprowadzaniu drobnych remontów i modernizacji, pielęgnowaniu ogrodu przedszkolnego, sponsorowanie zakupu mebli, zabawek, pomocy dydaktycznych.
WSPÓPŁPRACA PRZEDSZKOLA Z INSTYTUCJAMI
Celem współpracy z instytucjami jest:
• Rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
• Satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień i nagród,
• Kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
• Kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,
• Urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
• Poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci.
• zaangażowanie w życie społeczne środowiska lokalnego.
Współpracujemy z :
• Urzędem Miasta Szczecin (udział w akcjach i konkursach o charakterze ekologicznym),
• Komendą Powiatową Policji i Strażą Miejska ( zajęcia edukacyjne na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym, bezpiecznego spędzania ferii zimowych i wakacji),
• Szkołą Podstawową nr 68, 69
• Szkołą Muzyczną OSM I stopnia
• Przedszkolem Publicznym Nr 5,23,27, 64,67,75,80
• Radą Osiedla Niemierzyn-
• Zamkiem Książąt Pomorskich,
• Teatrem Lalek „Pleciuga”
• ZUT-
• Towarzystwem Opieki nad Zwierzętami
• Remondis Sp. z o.o.
• Towarzystwem „Nasz Dom” (udział w akcji ”Góra Grosza”),
• Biblioteką
• Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną Nr 3 w Szczecinie
• Muzeum Techniki i Komunikacji
• Muzeum Narodowym
• Operą Szczecińską
• Filharmonią im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
• Katedrą Szczecińską
PROMOCJA PLACÓWKI
Działania promocyjne obejmują:
• Prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów placówki przez wszystkich pracowników przedszkola,
• Dbałość o dobrą opinię przedszkola w środowisku lokalnym,
• Prowadzenie strony internetowej przedszkola
• Organizacja uroczystości między przedszkolnych
• Zabieganie o notatki prasowe dotyczące istotnych wydarzeń z życia przedszkola,
• Prezentacja wydarzeń mających miejsce w przedszkolu w lokalnych mediach,
• Dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku,
• Upowszechnianie informacji o przedszkolu (folder, gadżety z nadrukiem, logo przedszkola itp.).
DALSZA PRACA NAD NASZĄ KONCEPCJĄ, EWALUACJA KONCEPCJI
• Każdy pracownik pedagogiczny i obsługi zna koncepcję
• Zmiany w tekście będą nanoszone przy udziale całego zespołu pedagogicznego ,
• Raz w roku podjęta będzie dyskusja w celu ewentualnych poprawek i niedostatków-
• Po zakończeniu każdego roku – sprawdzenie realizacji celów, wprowadzenie koniecznych zmian ocena stopnia zaangażowania osób odpowiedzialnych
• Po zakończeniu realizacji całej koncepcji – ocena efektów realizacji koncepcji, wnioski do planowania pracy w latach następnych.
• Rodzice zapoznają się z Koncepcją poprzez stronę internetową, mogą również wyrażać opinie i wnioskować o zmiany w koncepcji
ZAMIERZENIA DO DALSZEJ PRACY
W zakresie bazy:
• Remont drogi wjazdowej do przedszkola w Filii
• Sukcesywne doposażenie grup w nowe zabawki,
• Renowacja pomieszczeń piwnicznych w Filii
• Wyposażenie ogrodu Filii w sprzęt zabawowo-
W zakresie dostrzegania potrzeb dzieci i rodziców:
• Skuteczne organizowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej
• Wdrażanie innowacji pedagogicznej,
• Planowanie cyklicznych spotkań indywidualnych z rodzicami w celu wymiany informacji o dziecku;
W zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli
• Wspomaganie i inspirowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji zawodowych i zdobywania dodatkowych umiejętności,
• Zobowiązanie nauczycieli do promowania swoich osiągnięć przez publikacje,
• Doskonalenie umiejętności nauczycieli związanych z wykorzystywaniem w swojej pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej, co spowoduje szybki przepływ istotnych dla prawidłowego funkcjonowania placówki informacji na płaszczyźnie dyrektor-
W zakresie współpracy ze środowiskiem i promocji przedszkola:
• Kontynuowanie i rozszerzanie współpracy z innymi placówkami w celu promowania placówki i wymiany doświadczeń na temat pracy z dzieckiem,
• Współpracowanie z nauczycielami innych placówek celu wymiany doświadczeń i poszukiwaniu nowych metod pracy,
• Zapraszanie uczniów klas I na spotkania integracyjne w celu promowania pracy placówki i wymiany doświadczeń miedzy nauczycielami w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego
• Kontynuowanie i rozszerzanie udziału w konkursach ogólnopolskich i kampaniach społecznych,
• Podjęcie współpracy z lokalnymi animatorami kultury i sztuki w celu bliższego poznania dorobku kulturowego regionu.
MODEL ABSOLWENTA PRZEDSZKOLA
AKTYWNY
Gotowy do stawiania pytań, budowania hipotez, przewidywania oraz odkrywania. ODPORNY NA NIEPOWODZENIA
Wierzy w siebie i jest gotowy do pracy nad sobą.
ŚWIADOMY
Umiejętnie korzysta z podstawowych zasad zdrowego stylu życia.
PRACOWITY
Zaangażowany w pracę, którą podejmuje z przyjemnością, zgodnie z własnymi możliwościami i zainteresowaniami
MODEL
ABSOLWENTA PRZEDSZKOLA
PUBLICZNEGO NR 50 „GAMA”
ODPOWIEDZIALNY
Odpowiedzialny za swoje uczenie się oraz współuczestniczący w projektowaniu, organizowaniu i ewaluowaniu swoich doświadczeń.
TWÓRCZY
Zdolny do kreatywnego działania. KULTURALNY
Zdolny do nawiązywania pozytywnych kontaktów emocjonalnych.
RADOSNY
Posiadający poczucie humoru PISZE, CZYTA, LICZY
Posiadający zdolność czytania, pisania i liczenia.
KREATYWNY
Umiejętnie wyrażający w różnych formach swoje idee, przekonania i wartości. KOMUNIKATYWNY
Umiejący relacjonować własne doświadczenia wyniesione z najbliższego środowiska i z kontaktów z innymi źródłami . PRAKTYCZNY
Gotowy do wykorzystywania posiadanej wiedzy oraz swych umiejętności w sytuacjach życia codziennego. LICZĄCY SIĘ Z INNYMI
Posiadający umiejętność pracy w różnych grupach oraz uczenia się od nauczyciela jak i rówi
Cele ogólne | Zadania | Formy realizacji | Efekty działań wychowawczych | Odpowiedzialni |
Poznawanie przedszkola „łagodna adaptacja” | - - Omówienie zasad warunkujących bezpieczeństwo na terenie przedszkolazasad warunkujących bezpieczeństwona terenie przedszkola - i przekazanie informacji na temat funkcjonowania placówki - - - | Oglądanie sali przedszkolnej, wyposażenia, wzajemne poznawanie się, gry, tańce i zabawy, rozmowy z rodzicami - „Jak przygotować dziecko do przedszkol z rodzicami - | - - | Wychowawcy przyszłych 3 – latków, psycholog, dyrektor, pozostali pracownicy przedszkola |
Współpraca z rodzicami, przybliżanie zasad życia w rodzinie | -Organizacja festynów rodzinnych w przedszkolu, poznawanie się poprzez zabawy i tańce integracyjne (pedagogika zabawy) - Organizacja imprez i uroczystości - Zapoznanie rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego - Uczenie dzieci przywiązania do rodziny, okazywanie szacunku, roli rodziców i dziadków w życiu dziecka - Organizowanie zajęć otwartych w ramach pedagogizacji rodziców - Kontakty indywidualne i zbiorowe, prace użyteczne na rzecz przedszkola | - Festyny rodzinne - Udział dzieci, rodziców, rodzin w uroczystościach przedszkolnych: *Pasowanie na przedszkolaka *Pasowanie na ucznia *Andrzejki *Jasełka *Spotkanie z Mikołajem *Święto Babci i Dziadka *Bal karnawałowy *Walentynki *Święto Mamy i Taty *Zakończenie edukacji w przedszkolu , *Kiermasze świąteczne - Rozmowy, analiza utworów literackich , udział w uroczystościach przedszkolnych, przygotowywanie upominków - Udział rodziców w zajęciach -Systematyczne informowanie rodziców o postępach dzieci, udział w zebraniach w zebraniach ogólnych, angażowanie się w prace na rzecz przedszkola np.: pieczenie ciast, przygotowywanie strojów, ksero itp. -Organizowanie spotkań z psychologiem i pedagogiem | - Rodzic angażuje się w życie przedszkola - Bierze czynny udział w przygotowywaniu różnych akcji , uroczystości przedszkolnych - Nauczyciel i rodzic współpracują w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych - Dziecko wymienia imiona i nazwiska osób bliskich ,wie gdzie pracują i czym się zajmują - Rodzice wiedzą ,jakie kompetencje powinno posiadać dziecko po zakończeniu edukacji w przedszkolu | Dyrektor, nauczycielki i rodzice. |
Kształtowanie umiejętności życia w grupie zgodnie z zasadami i normami życia społecznego. Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej. Budowanie systemu wartości | Rozróżnianie dobra i zła - Poznawanie i przestrzeganie norm zgodnego współżycia, - Uczenie rozwiązywania konfliktów i dochodzenie do kompromisów - Szanowanie wytworów kolegów i cudzej własności - Umiejętne i odpowiedzialne wykonywanie powierzonych zadań - Racjonalne radzenie sobie w nowych sytuacjach oraz łagodne znoszenie stresów i porażek - Poznawanie praw i obowiązków dzieci | Analiza odpowiednio dobranych utworów literackich, sytuacji z życia przedszkolnego i rodzinnego, przedstawień teatralnych, utworów muzycznych - Zabawy konstrukcyjne, zajęcia plastyczne - Pełnienie dyżurów przez dzieci (ocena pełnionego dyżuru) - Organizowanie zabaw uczących praw dzieci (korzystanie z utworów literackich, materiałów „Wokół praw dziecka”) - Ustalenie reguł i zasad postępowania-kontrakty grupowe, | - Dziecko kontroluje własne zachowania - Przestrzega ustalonych zasad - Przewiduje skutki własnych zachowań - Umie poradzić sobie ze stresem i porażką - Uważnie słucha dzieci i dorosłych - W miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych - Wie, że nie należy chwalić się bogactwem - Nie wyszydza dzieci wychowujących się w trudniejszych warunkach - Zna swoje prawa i obowiązki - Zgodnie współdziała i współpracuje w grupie -Umie się przedstawić, wie komu można podać takie informacje | Nauczycielki grup i rodzice |
Kształtowanie zachowań kulturalno – grzecznościowych Kształtowanie poczucia estetyki- Wychowanie przez sztukę | - Wyrabianie nawyku mówienia słów grzecznościowych - Przyswajanie najprostszych zasad „savoir vivre” - Utrwalanie nawyków kulturalnego zachowania się w miejscach użyteczności publicznej - Dbanie o własny wizerunek | - Codzienne sytuacje z życia przedszkolnego, symulacje, zabawy, gry i scenki dramowe - Wykorzystanie literatury związanej z danym zagadnieniem - Pobyt w innych grupach, w innym przedszkolu, wycieczki tematyczne i krajoznawcze, wyjazdy do kina, teatru, muzeum, inne pobyty w miejscach publicznych - Wyjazdy na koncerty Instrumentalne Do Zamku Książąt Pomorskich | - - - - korzysta z serwetek - zainteresowanie wybranymi zabytkami i dziełami sztuki - | Nauczycielki grup, rodzice |
Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień | - Zorganizowanie kącików zainteresowań - Stosowanie własnych i sprawdzonych metod pracy z dzieckiem zdolnym, praca z komputerem, zróżnicowanie wymagań pod kątem stopnia trudności - Promowanie dzieci zdolnych | - Urządzenie kącika literackiego, muzycznego, badawczego, ludowego, informatycznego, innych – zgodnie z zainteresowaniami dzieci i z możliwościami przedszkola - Systematyczny zakup programów edukacyjnych dla dzieci - Udział w konkursach np. plastycznych muzycznych, sportowyc | - Dziecko rozwija swoje zainteresowania i zdolności - Bierze udział w konkursach - Nauczyciel wspiera dziecko własnymi działaniami i postawą | Dyrektor, nauczycielki |
Opieka nad dziećmi z trudnościami edukacyjnymi i wychowawczymi | - Praca wyrównawcza z dziećmi wykazującymi trudności wychowawcze i edukacyjne - Nawiązanie współpracy z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, psychologiem i instruktorami zajęć dodatkowych w przedszkolu - Nawiązanie współpracy z rodzicami w celu ujednolicania form pomocy dziecku | - obserwacja nabytych umiejętności dzieci, wyselekcjonowanie dzieci z ewentualnymi trudnościami - - pedagogiem,logopedą, instruktorem gimnastyki korekcyjnej - - | - - Jest świadome potrzeby uczestnictwa w dodatkowych zajęciach - - | Nauczycielki, rodzice |
Kształtowanie postaw patriotycznych – poczucia tożsamości narodowej i regionalnej, przynależności do Unii Europejskie przynależności do Unii Europejskiej | szacunku dla symboli i tradycji narodowych - - twórców ludowych - Dzieci w przygotowaniach do świąt - dzieciom tożsamości z przedszkolem | Słuchanie legend, oglądanie filmów o tematyce narodowej, poznawanie symboli narodowych, - - - instrumentalnych w Zamku Książąt Pomorskich - - - | Dziecko zna nazwę swojej miejscowości, w której mieszka oraz najważniejsze instytucje i miejsca - | Dyrektor, rodzice, nauczycielki |
Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych | Wprowadzenie -zasad pieszego ruchu drogowego - w programie „Przedszkolak bezpieczny na drodze” - i kulturalnego zachowania się w środkach komunikacji publicznej i bezpiecznych zabaw | - w czasie wycieczek i spacerów - - | Dziecko wie jak trzeba się zachować w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc, umie o nią poprosić - - płynące ze świata ludzi , roślin, oraz zwierząt, unika ich - i stosować środków chemicznych np. środków czystości - - - - Kolegów - - - Rodzice: - - - - - Dorosłych - I zauważonych zagrożeń - - - Rodzice: - - | Nauczycielki Dyrektor Rodzice |
Kształtowanie nawyków higienicznych, samoobsługowych zdrowotnych i rozwijanie sprawności fizycznej dzieci | Dbałość o prawidłową postawę ciała - ze sposobami aktywnego wypoczynku po zajęciach w przedszkolu - osobistą (dbanie o czystość osobistą, opanowanie samodzielności w ubieraniu się) - | Prowadzenie zabaw ruchowych, ćwiczeń porannych i gimnastycznych, zajęć korekcyjno – kompensacyjnych, zabaw o wszechstronnej formie – ruch na powietrzu, spacery, wycieczki, zawody i olimpiady sportowe - Rozmowy z dziećmi, przykład osobisty nauczyciela, analizowanie przykładów zaczerpniętych z literatury - Zapraszanie do przedszkola lekarza, np. stomatologa (ew. pomoc stomatologa), rodziców zatrudnionych w służbie zdrowia – rozmowa na temat „Zdrowy styl życia” - Udział w wycieczkach – gabinet stomatologiczny, lekarski, ośrodek zdrowia, apteka | - Dziecko dba o swoje zdrowie - Orientuje się w zasadach zdrowego żywienia - Dostrzega związek pomiędzy chorobą a leczeniem - Wie, że przyjmowanie lekarstw i zastrzyki są konieczne - Jest sprawne fizycznie (na miarę swoich możliwości jeśli jest dzieckiem mniej sprawnym ruchowo) - Uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, w sali gimnastycznej - Ubiera się stosownie do pogody - Dba o czystość i higienę osobistą - Samodzielnie ubiera się i rozbiera - Dba o swoje rzeczy osobiste I nie naraża ich na zgubienie - Umie poprawnie umyć się i wytrzeć oraz umyć zęby - Samodzielnie korzysta z toalety - Utrzymuje porządek w swoim otoczeniu | Dyrektor, nauczycielki, |
Kształtowanie nawyków proekologicznych | - Opieka nad zwierzętami (zwłaszcza w okresie zimy), zbiórki jedzenia dla zwierząt,przestrzeganie zasad szanowania przyrody - Bezpośrednie obcowanie z naturą, poznawanie środowiska poprzez działanie, odkrywanie, badanie - Hodowla roślin w salach, zakładanie zielonych kącików | - Zbieranie pokarmu dla ptaków i dokarmianie ich zimą, zbudowanie karmników (dzieci starsze) -Wycieczki do lasu, parku, ogrodu botanicznego - Współpraca z Akademią rolniczą w Szczecinie - Oglądanie filmów, przedstawień ekologicznych, słuchanie utworów literackich o tematyce przyrodniczej – uczestniczenie w obchodach „Święta Ziemi” - Zajęcia plastyczne z wykorzystaniem materiału przyrodniczego - Zbiórka suchej karmy dla zwierząt ze schroniska - Systematyczne wzbogacanie kącików przyrodniczych w salach | Rozpoznaje zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku - - - - - - - - - | Nauczycielki |