Przedszkole Publiczne Nr 50 GAMA

Idź do spisu treści

Menu główne

Do policzenia

GAMA POMYSŁÓW

Poniżej przedstawiamy Państwu różne pomysły na kształtowanie umiejętności liczenia oraz propozycje zabaw matematycznych z wykorzystaniem różnych przedmiotów dostępnych w domu.

MARZEC „LICZYMY –BO LUBIMY”
Kształtowanie umiejętności liczenia obiektów


Cele ogólne:-kształtowanie umiejętności liczenia obiektów,
Cele szczegółowe, dziecko:-liczy przedmioty ułożone w rzędzie, w szeregu –jeden liczebnik-jeden gest,
-rozumie, że po przestawieniu obiektów nie zmienia się ich liczba,
-rozumie, że wynik liczenia nie zależy od kierunku liczenia
-odróżnia prawidłowe liczenie od błędnego

Metody pracy:-zadań stawianych dziecku do wykonania
-ćwiczeń
-pokaz
-„Dziecięca matematyka” prof. E.Gruszczyk –Kolczyńskiej i E. Zielińskiej

Pomoce dydaktyczne:Klocki, patyczki, autka, lalki, kredki, fasolki, pudełko, kubki, łyżki, ksiązkiPrzebieg zajęć: do wyboru w zależności od wieku i możliwości dziecka

1.„Liczymy paluszki”–każde dziecko liczy ile ma palców i jednej ręki. Dobieramy się parami i liczymy paluszki kolegi. Liczymy ile mamy palców u stóp.

2.„Policz co usłyszysz”–klaszczemy, tupiemy, pukamy, gramy, wrzucamy przedmioty do pudełka lub np. fasolkę do kubeczka, a dzieci liczą. Robimy to na tyle wolno żeby dzieci zdążyły policzyć.

3.„Ile czego jest?”–rozkładamy kilka klocków, kilka kredek i kilka np. autek lub lalek (dostosowujemy  ilość).  Pytamy  dzieci  jak  myślą  których  zabawek  jest  na  oko najwięcej,  których  najmniej.  Prosimy  żeby  policzyło.Ustalamy   czy   dobrze kalkulowało
.

4.„Obiekty wkładane do pudełka”–dziecko wkłada do pudełka drobne przedmioty (klocki, orzechy) głośno je licząc. Zamyka pudełko i mówi np. W pudełku jest 10 klocków.  Wysypujemy,  liczymy  i  potwierdzamy:  Tak,  jest  10  klocków.  Zabawę możemy robić w parach z zamianą ról.

5.„Książki na półce”–Prosimy dziecko żeby policzyło książki na półce. Następnie przestawiamy kilka książek i pytamy dziecka jak myśli, ile jest teraz książek na półce. Dziecko  policzy  jeszcze  raz  żeby  tosprawdzić.  Uświadamia  sobie  przy  tym,  że zmiana położenia nie wpływa na liczebność.

6.„Klocki w rzędzie, patyczki w szeregu..”-układamy patyczki w szeregu i głośno je liczymy. Mówimy ile ich jest. Następnie przekładamy kilka i pytamy czy teraz tez jest ich tyle co wcześniej. Dziecko liczy i potwierdza, że jest ich tyle samo. To samo robimy z klockami. Potem zamieniamy się rolami.

7.„Wspólne liczenie różnych obiektów-krzeseł, łyżek, kubków itp.”–ustawiamy w szeregu wybrane przedmioty i prosimy dziecko żeby policzyło. Patrzymy od której strony liczyło.  Następnie pytamy, jak myśli  czy  jeśli policzy od drugiej strony to wyjdzie  tylesamo. Dziecko liczy i nabiera umiejętności, że bez względu na to od której strony liczy, wynik będzie taki sam.

8.„Liczenie obiektów ustawionych w rzędzie„od początku” i „od końca”-układamy klocki w szeregu i prosimy dziecko żeby policzyło najpierw „od początku”, potem „od końca”.  Dziecko  musi  kilkakrotnie  w  różnych  sytuacjach  to  przećwiczyć  żeby uświadomić sobie, że wynik liczenia nie zależy od kierunku liczenia.

9.„Spacer i liczenie”–łączymy spacer z liczeniem np. kroków w jedną i w drugą stronę,  samochodów  na  parkingu,  drzew  przy  alejce.  Przy  tym  pytamy  dzieci  jak myślą, czy jak policzymy w drugą stronę to będzie tyle samo?

10.„Który  z  kolei”–wprowadzamy  umiejętność  porządkowego  aspektu  liczby. Układamy  w  rzędzie  np.  kolorowe  klocki  i  prosimy  dziecko  aby  policzyło,  który klocek jest np. żółty. Tą samą zabawę możemy przeprowadzić na spacerze, np. na parkingu, pytamy dziecko, który samochód jest niebieski.

11.„Miś uczy się liczyć”–sadzamy misia przed dzieckiem i mówimy, że miś też umie liczyć. Pokazujemy dziecku. Układamy w szeregu fasolki, guziki bądź klocki i miś liczy, wskazujemy łapką misia przedmioty. Pierwszych pięć liczy poprawnie, a potem przeskakuje niektóre obiekty. Na końcu stwierdza ile jest. Jeśli dziecko w trakcie liczenia misia zwróci uwagę,że źle liczy, to prosimy żeby dziecko wytłumaczyło misiowi  jak  to  się  robi,  jeśli  dziecko  nie  zauważyło  to  prosimy  żeby  policzyło  i sprawdzamy kto dobrze policzył. Zabawy z misiem stosujemy w różnych sytuacjach, żeby dzieci nauczyły się odróżniać poprawneliczenie od błędne

Rolki od papieru toaletowego

Poproś dzieci, by ozdobiły rolkę papieru w dowolny sposób.  Przygotuj dziecku piłeczkę (może być z ciastoliny), która będzie bawiła się razem z nami. Poproś dzieci, aby trzymały kuleczkę nad rolką papieru. Następnie poproś, by opuściły kuleczkę w otwór. Kuleczka zniknie z ich pola widzenia. Poproś, by podniosły rolkę i zobaczyły, że teraz jest pod rolką. I tak powtarzaj czynności, tylko poproś by położyły z prawej lub z lewej strony rolki. Za rolką, przed rolką.
W ten sposób dzieci obserwują zależność: NAD, POD, PRAWA STRONA, LEWA STRONA, PRZED, ZA.

Woreczek strunowy

Potrzebujemy: woreczek strunowy, żel do mycia przeźroczysty, kształty (np. guziki)
Wlej do woreczka żel, następnie wrzuć kilka guzików. Przyczep do stolika za pomocą taśmy, by się nie przesuwał.
Następnie poproś dziecko:
- przesuń guzik na górę woreczka
-przesuń guziki na prawą, lewą stronę woreczka
-przesuń dwa guziczki na górę a resztę na środek woreczka.

Kubeczki

Postaw przed dzieckiem dwa kubeczki.  Jeden kubek oznacz dowolnym kolorem np. czerwonym. Drugi kubek dowolną figurą geometryczną np. koła. Na stole rozrzuć małe przedmioty w kolorze czerwonym oraz wycięte koła w różnych kolorach ( także czerownym). Zadaniem dziecka jest wrzucenie odpowiedniego kształtu lub koloru do oznaczonego kubeczka.  Wytłumacz dziecku, że niektóre przedmioty nie będą pasowały do żadnego kubeczka.


Odwzorowywanie wzorów graficznych ciastolina

Ciastolina: mąka ziemniaczana, płyn do kąpieli, barwniki
Przygotuj wzory kart graficznych z różnymi szlaczkami. Następnie przygotuj z dzieckiem ciastolinę. Połóż przed dzieckiem plansze ze szlaczkami i poproś by ułożyły wg wzoru. Oprócz szlaczków, dzieci mogą ułożyć cyfry, kształty, a nawet litery.

Labirynt układanie na dywanie szablonów stóp

Przygotuj wycięte z papieru ślady stóp oraz dwie kostki . Wyjaśnij dziecku czym jest labirynt. Mają do pokonania pewną drogę, aby dojść do określonego punktu ( niespodzianki).  Rozłóżcie ślady na dywanie. Ilość kroków wyznacza rzut kostką.  Rodzic wskazuje kierunek ( w lewo, w prawo, prosto).  Po dojściu do mety dziecko otrzymuje nagrodę ( wedle uznania rodzica).Aby było sensorycznie można najpierw odrysować stopy dziecka, a następnie wykleić je różnymi przedmiotami np. guzikami, kaszą, kamyczkami.


Zabawa w kuchni- ćwiczenie wyobraźni

Przygotuj różne akcesoria kuchenne- wałek, butelka, widelec, patelnia itp. Pozwól dziecku chwilę pobawić się tymi przedmiotami. Następnie wsadź wszystko do jednego worka ( duża reklamówka). Dziecko zamyka oczy i za pomocą dotyku próbuje określić wybrany przedmiot.  W tej zabawie ważna jest wyobraźnia i skojarzenia, które jakże ważne są w rozumieniu matematyki.


Maskotki  ze skarpetki

Potrzebujemy skarpetki, materiał typu ryż, groch, fasola, kasza, gumka recepturka,  marker lub ruchome oczy.
Tworząc maskotkę porównujemy ile potrzebne będzie ryżu, a ile fasoli na stworzenie takiej maskotki. Możemy przesypać do misek ryż i fasole i na oko określić czego jest więcej, a następnie ponownie napełnić maskotkę.


Zabawy z wykałaczkami

Wykałaczki mogą służyć do budowania konstrukcji płaskich oraz przestrzennych. Płaskie układamy na podłodze, a przestrzenne można połączyć  za pomocą taśmy, czy plasteliny.
Inspiracje do zabaw z wykałaczkami
- tworzenie toru  dla samochodów
-tworzenie strzałek do różnych zabaw
- tworzenie szaszłyków z owoców
-tworzenie kształtów z plasteliny i nakładanie ich na wykałaczkę.

Jaki kolor zniknął ?

Rozkładamy przed dzieckiem karty w różnych kolorach. Dziecko zamyka na chwilę oczy, a my w tym czasie zabieramy jedną kartę. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, który kolor zniknął.  Możemy też w taki sam sposób pobawić się ze znikającymi figurami lub literami.

Klepnij kartę jak najszybciej

Kolorowe kartki rozkładamy przed dzieckiem. Rodzic wymienia kolor, a zadaniem dziecka jest jak najszybciej klepnięcie tej kartki.  W taki sam sposób możemy bawić się z figurami geometrycznymi.  Dla starszych dzieci proponuje się połączenie kształtu i koloru.


Grupowanie do zbioru- rozpoznawanie kształtów i kolorów

Przygotuj z papieru kształty różnego koloru. Wymieszaj je na dywanie. Z szalików utwórz tyle okręgów ile jest kształtów. Obok każdego okręgu połóż wzór kształtu. Zadaniem dziecka jest włożenie danego kształtu do odpowiedniego okręgu .
Dodatkowo możemy wydać polecenia:
- znajdź jak najwięcej trójkątów koloru….
-znajdź koła tej samej wielkości
-znajdź kształty koloru….
-policz duże koła
- ułóż z kształtów obrazek np. dom, robota.

Wycieczka po figury

Zaczynamy od przypomnienia nazw figur geometrycznych. Następnie szykujemy dziecko do wycieczki po domu w poszukiwaniu figur ( plecak, reklamówka, czapka). Włączmy przy tym spokojną muzykę. Zadaniem dziecka jest znaleźć i wsadzić do reklamówki przedmioty przypominające figury geometryczne. Po zakończeniu wycieczki przeliczmy razem przedmioty. Rodzice mogą wyruszyć na tą wyprawę razem z dzieckiem.


 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego