Menu główne
Poniżej przedstawiamy Państwu różne pomysły na kształtowanie umiejętności liczenia oraz propozycje zabaw matematycznych z wykorzystaniem różnych przedmiotów dostępnych w domu.
Zabawy matematyczne :
TELEFON -
Labirynty-
Dywanowe memory. Możemy do tego użyć papierowych talerzyków lub dużych kartek papieru. Tworzymy pary np. kształtów, cyfr. Odwracamy karty lub talerzyki na podłodze. Zadaniem dzieci jest odnalezienie takich samych par.
DZIEŃ POMARAŃCZOWY-
NA POCZĄTKU ZABAWY Z RYTMAMI WYJAŚNIAMY DZIECIOM CO TO SĄ RYTMY (POWTARZANIE CZEGOŚ W OKREŚLONYM CZASIE, W OKREŚLONEJ ODLEGŁOŚCI, RYTMY TOWARZYSZĄ NAM NA CO DZIEŃ).
Rytmy wokół nas
„Dzień, noc” – do tej zabawy wykorzystujemy kartoniki w kolorze białym i czarnym.
Najpierw opierając się na doświadczeniach dzieci pytamy co się dzieje gdy minie cały dzień i robi się wieczór (idziemy spać bo jest noc), następnie co się dzieje gdy noc się kończy (wstaje dzień) itd. Prezentujemy to używając kartoników – tworzymy rytm dzień-
Zabawa ruchowa
„Wiosna, lato, jesień, zima..”
„Chłopiec, dziewczynka…” –zabawa ruchowa przy muzyce. Dzieci swobodnie poruszają się przy wesołej muzyce, gdy muzyka ucichnie, siadają na brzegu dywanu w formie – chłopiec, dziewczynka itd.
„Tworzymy rytmy z dzieci” – pierwszy rytm pokazuje nauczyciel, np. dziewczynka-
„Dzieci i klocki” – pierwszy rytm wymyśla nauczyciel, np. dziecko – klocek – dziecko –klocek…(przynajmniej 3 sekwencje), następne układają chętne dzieci.
UKŁADANIE RYTMÓW Z DZIECI NAJLEPIEJ ROBIĆ W KOLE, A WSZYSTKIE RYTMY POWTARZAMY W CAŁOŚCI GŁOŚNO. GDY DZIECKO WIDZI I SŁYSZY TO SZYBCIEJ ZROZUMIE.
Układanie rytmów (do tych zabaw wykorzystujemy pomarańczowe owoce i warzywa oraz pomarańczowe paski) w załączniku
„Układamy prosty rytm” – prosimy dzieci aby obserwowały i układamy prosty rytm, np. marchewka-
„Układamy nieco trudniejszy rytm. Odczytujemy i kontynuujemy” – układamy bardziej skomplikowany rytm, np. pasek-
„Trudniejsze rytmy. Naprzemienne układanie.
Kontynuowanie rytmów usłyszanych.
Zaczynamy od prostych rytmów i stopniowo je komplikujemy (każda sekwencja co najmniej 3 razy), np.
-
-
-
-
Możemy wziąć np. krzesełka i komplikować dalej.
Następnie prosimy chętne dziecko do wymyślania rytmu, a reszta dzieci wraz z nauczycielem powtarza.
Układy rytmiczne wykonywane ciałem.
Jak poprzednio zaczynamy od prostych układów i stopniowo je komplikujemy (każda sekwencja co najmniej 3 razy), np.
-
-
-
-
Następnie chętne dziecko wymyśla swój rytm, reszta powtarza
Układanie usłyszanego rytmy i pokazanie ułożonego rytmu -
„Ułóż to, co usłyszałeś”
Następnie chetne dziecko wykonuje kolejny rytm. (wszystkie sekwencje prezentujemy przynajmniej 3 razy)
„Przyjrzyj się rytmowi i pokaż go inaczej”-
„Ułóż z kartoników, to co pokazałam ruchem”-
„Przyjrzyj się układowi rytmicznemu i przedstaw go inaczej”-
„Twoje serce biję rytmicznie, ułóż ten rytm z obrazków”-
Układamy rytmy-
Młodsze dzieci kończą rozpoczęty rytm, a starsze mogą wymyślać swoje własne, naklejać bądź rysować (według uznania nauczycieli).
MARZEC „LICZYMY –BO LUBIMY”
Kształtowanie umiejętności liczenia obiektów
Cele ogólne:-
Cele szczegółowe, dziecko:-
-
-
-
Metody pracy:-
-
-
-
Pomoce dydaktyczne:Klocki, patyczki, autka, lalki, kredki, fasolki, pudełko, kubki, łyżki, ksiązkiPrzebieg zajęć: do wyboru w zależności od wieku i możliwości dziecka
1.„Liczymy paluszki”–każde dziecko liczy ile ma palców i jednej ręki. Dobieramy się parami i liczymy paluszki kolegi. Liczymy ile mamy palców u stóp.
2.„Policz co usłyszysz”–klaszczemy, tupiemy, pukamy, gramy, wrzucamy przedmioty do pudełka lub np. fasolkę do kubeczka, a dzieci liczą. Robimy to na tyle wolno żeby dzieci zdążyły policzyć.
3.„Ile czego jest?”–rozkładamy kilka klocków, kilka kredek i kilka np. autek lub lalek (dostosowujemy ilość). Pytamy dzieci jak myślą których zabawek jest na oko najwięcej, których najmniej. Prosimy żeby policzyło.Ustalamy czy dobrze kalkulowało.
4.„Obiekty wkładane do pudełka”–dziecko wkłada do pudełka drobne przedmioty (klocki, orzechy) głośno je licząc. Zamyka pudełko i mówi np. W pudełku jest 10 klocków. Wysypujemy, liczymy i potwierdzamy: Tak, jest 10 klocków. Zabawę możemy robić w parach z zamianą ról.
5.„Książki na półce”–Prosimy dziecko żeby policzyło książki na półce. Następnie przestawiamy kilka książek i pytamy dziecka jak myśli, ile jest teraz książek na półce. Dziecko policzy jeszcze raz żeby tosprawdzić. Uświadamia sobie przy tym, że zmiana położenia nie wpływa na liczebność.
6.„Klocki w rzędzie, patyczki w szeregu..”-
7.„Wspólne liczenie różnych obiektów-
8.„Liczenie obiektów ustawionych w rzędzie„od początku” i „od końca”-
9.„Spacer i liczenie”–łączymy spacer z liczeniem np. kroków w jedną i w drugą stronę, samochodów na parkingu, drzew przy alejce. Przy tym pytamy dzieci jak myślą, czy jak policzymy w drugą stronę to będzie tyle samo?
10.„Który z kolei”–wprowadzamy umiejętność porządkowego aspektu liczby. Układamy w rzędzie np. kolorowe klocki i prosimy dziecko aby policzyło, który klocek jest np. żółty. Tą samą zabawę możemy przeprowadzić na spacerze, np. na parkingu, pytamy dziecko, który samochód jest niebieski.
11.„Miś uczy się liczyć”–sadzamy misia przed dzieckiem i mówimy, że miś też umie liczyć. Pokazujemy dziecku. Układamy w szeregu fasolki, guziki bądź klocki i miś liczy, wskazujemy łapką misia przedmioty. Pierwszych pięć liczy poprawnie, a potem przeskakuje niektóre obiekty. Na końcu stwierdza ile jest. Jeśli dziecko w trakcie liczenia misia zwróci uwagę,że źle liczy, to prosimy żeby dziecko wytłumaczyło misiowi jak to się robi, jeśli dziecko nie zauważyło to prosimy żeby policzyło i sprawdzamy kto dobrze policzył. Zabawy z misiem stosujemy w różnych sytuacjach, żeby dzieci nauczyły się odróżniać poprawneliczenie od błędne
Rolki od papieru toaletowego
Poproś dzieci, by ozdobiły rolkę papieru w dowolny sposób. Przygotuj dziecku piłeczkę (może być z ciastoliny), która będzie bawiła się razem z nami. Poproś dzieci, aby trzymały kuleczkę nad rolką papieru. Następnie poproś, by opuściły kuleczkę w otwór. Kuleczka zniknie z ich pola widzenia. Poproś, by podniosły rolkę i zobaczyły, że teraz jest pod rolką. I tak powtarzaj czynności, tylko poproś by położyły z prawej lub z lewej strony rolki. Za rolką, przed rolką.
W ten sposób dzieci obserwują zależność: NAD, POD, PRAWA STRONA, LEWA STRONA, PRZED, ZA.
Woreczek strunowy
Potrzebujemy: woreczek strunowy, żel do mycia przeźroczysty, kształty (np. guziki)
Wlej do woreczka żel, następnie wrzuć kilka guzików. Przyczep do stolika za pomocą taśmy, by się nie przesuwał.
Następnie poproś dziecko:
-
-
-
Kubeczki
Postaw przed dzieckiem dwa kubeczki. Jeden kubek oznacz dowolnym kolorem np. czerwonym. Drugi kubek dowolną figurą geometryczną np. koła. Na stole rozrzuć małe przedmioty w kolorze czerwonym oraz wycięte koła w różnych kolorach ( także czerownym). Zadaniem dziecka jest wrzucenie odpowiedniego kształtu lub koloru do oznaczonego kubeczka. Wytłumacz dziecku, że niektóre przedmioty nie będą pasowały do żadnego kubeczka.
Odwzorowywanie wzorów graficznych – ciastolina
Ciastolina: mąka ziemniaczana, płyn do kąpieli, barwniki
Przygotuj wzory kart graficznych z różnymi szlaczkami. Następnie przygotuj z dzieckiem ciastolinę. Połóż przed dzieckiem plansze ze szlaczkami i poproś by ułożyły wg wzoru. Oprócz szlaczków, dzieci mogą ułożyć cyfry, kształty, a nawet litery.
Labirynt – układanie na dywanie szablonów stóp
Przygotuj wycięte z papieru ślady stóp oraz dwie kostki . Wyjaśnij dziecku czym jest labirynt. Mają do pokonania pewną drogę, aby dojść do określonego punktu ( niespodzianki). Rozłóżcie ślady na dywanie. Ilość kroków wyznacza rzut kostką. Rodzic wskazuje kierunek ( w lewo, w prawo, prosto). Po dojściu do mety dziecko otrzymuje nagrodę ( wedle uznania rodzica).Aby było sensorycznie można najpierw odrysować stopy dziecka, a następnie wykleić je różnymi przedmiotami np. guzikami, kaszą, kamyczkami.
Zabawa w kuchni-
Przygotuj różne akcesoria kuchenne-
Maskotki ze skarpetki
Potrzebujemy – skarpetki, materiał typu – ryż, groch, fasola, kasza, gumka recepturka, marker lub ruchome oczy.
Tworząc maskotkę porównujemy ile potrzebne będzie ryżu, a ile fasoli na stworzenie takiej maskotki. Możemy przesypać do misek ryż i fasole i na oko określić czego jest więcej, a następnie ponownie napełnić maskotkę.
Zabawy z wykałaczkami
Wykałaczki mogą służyć do budowania konstrukcji płaskich oraz przestrzennych. Płaskie układamy na podłodze, a przestrzenne można połączyć za pomocą taśmy, czy plasteliny.
Inspiracje do zabaw z wykałaczkami
-
-
-
-
Jaki kolor zniknął ?
Rozkładamy przed dzieckiem karty w różnych kolorach. Dziecko zamyka na chwilę oczy, a my w tym czasie zabieramy jedną kartę. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, który kolor zniknął. Możemy też w taki sam sposób pobawić się ze znikającymi figurami lub literami.
Klepnij kartę jak najszybciej
Kolorowe kartki rozkładamy przed dzieckiem. Rodzic wymienia kolor, a zadaniem dziecka jest jak najszybciej klepnięcie tej kartki. W taki sam sposób możemy bawić się z figurami geometrycznymi. Dla starszych dzieci proponuje się połączenie kształtu i koloru.
Grupowanie do zbioru-
Przygotuj z papieru kształty różnego koloru. Wymieszaj je na dywanie. Z szalików utwórz tyle okręgów ile jest kształtów. Obok każdego okręgu połóż wzór kształtu. Zadaniem dziecka jest włożenie danego kształtu do odpowiedniego okręgu .
Dodatkowo możemy wydać polecenia:
-
-
-
-
-
Wycieczka po figury
Zaczynamy od przypomnienia nazw figur geometrycznych. Następnie szykujemy dziecko do wycieczki po domu w poszukiwaniu figur ( plecak, reklamówka, czapka). Włączmy przy tym spokojną muzykę. Zadaniem dziecka jest znaleźć i wsadzić do reklamówki przedmioty przypominające figury geometryczne. Po zakończeniu wycieczki przeliczmy razem przedmioty. Rodzice mogą wyruszyć na tą wyprawę razem z dzieckiem.