Przedszkole Publiczne Nr 50 GAMA

Idź do spisu treści

Menu główne

AKCJA „ZOSTAJEMYW DOMU”,CZYLI RODZICE Z GAMĄ POMYSŁÓW

Kącik dla Rodzica

AKCJA „ZOSTAJEMY W DOMU”,
CZYLI RODZICE Z GAMĄ POMYSŁÓW!


Drodzy Rodzice!
    Koronawirus wprowadził zmiany do naszego życia. Obecna sytuacja jest dla nas wszystkich trudnym czasem do codziennego funkcjonowania oraz realizowania naszych planów i zamierzeń. Warto pamiętać, że dla dzieci to także trudny czas. Mogą tęsknić za swoimi paniami, kolegami i koleżankami. Dzieci potrzebują tego, by czuć się pewnie i bezpiecznie, więc wprowadzajmy teraz inną, tymczasową rutynę w domach. Utwórzmy nowy ramowy plan dnia i codziennie dbajmy o jego przestrzeganie.
      Mimo iż większość dzieci ma pokoje pełne zabawek, to i tak Wy jako Rodzice możecie usłyszeć (lub już usłyszeliście) „nudzi mi się”. A przecież nie musi być smutno, nudno oraz bezefektywnie
wręcz przeciwnie! Żebyśmy o sobie nie zapomnieli, proponujemy Wam kontakt i pracę na odległość. Pragniemy pomóc Państwu aktywnie spędzić wolny czas z dzieckiem, tak aby wspólna zabawa była też okazją do nauki. Opracowując i udostępniając propozycje zabaw oraz aktywności dla dzieci, linki do interesujących programów, bajek i blogów, zachęcamy Was Drodzy Rodzice do współuczestniczenia w edukacji swoich dzieci.
  Drodzy Rodzice! Nie odmawiajcie sobie też przyjemności - kontaktu z innymi (wykorzystujcie telefony oraz komunikatory internetowe), relaksu, czytania książki, ... Szanujcie swoje potrzeby w tym zakresie i pomagajcie sobie w ich zaspokajaniu. Już teraz dziękujemy Wam za pomoc w nauce dzieci w domu. Mamy nadzieję, że szybko wrócimy do „normalności”. Pozdrawiamy i życzymy dużo zdrowia Państwu oraz naszym kochanym przedszkolakom.

OTO KILKA PROPOZYCJI DLA „PRZYMUSOWEGO” DOMOWEGO PRZEDSZKOLA, CZYLI JAK RODZICE MOGĄ SPĘDZIĆ
CZAS Z DZIECKIEM W DOMU:

ZABAWY I ĆWICZENIA RUCHOWE
Wspomagając rozwój fizyczny dziecka możecie Państwo realizować m.in.: wspólny taniec, podskoki na jednej i dwóch nogach, stanie na jednej nodze (także z zamkniętymi oczami), skoki na skakance, zabawy z piłką usprawniające umiejętność chwytu i rzutu piłką, grę wpiłkę, tor przeszkód, zabawę ciepło-zimno, zabawę w berka. Jeśli mają Państwo możliwość i skrawek bezpiecznej przestrzeni proponujemy wspólną jazdę na rowerze, rolkach czy hulajnodze. Serwis Rzeczypospolitej Polskiej informuje, że jeśli chcecie Państwo zapewnić Waszym dzieciom porcję świeżego powietrza, pójdźcie do lasu. Spacerujcie, ale tam, gdzie nie ma ludzi! Pamiętajcie, że plac zabaw to nie jest w obecnej sytuacji dobre miejsce na wspólne spędzanie czasu z dziećmi!
POGADANKI
- Rozmowy z dzieckiem o wiośnie - oznaki wiosny, określanie pogody i zjawisk atmosferycznych, wymienianie nazw roślin budzących się do życia (internet, książki, spacer), wymienianie owadów, które mogą powitać wiosnę na łące (np. motyl, konik polny, biedronka). Film o oznakach wiosny dostępny jest na stronie https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY
- Oglądanie ptaków, które odleciały na zimę, a teraz powracają do nas na wiosnę (przez okno, na spacerze, w książkach, w internecie)   nazywanie ich, opisywanie ich wyglądu i kolorów
- Rozmowy na temat Świąt Wielkanocnych
symbole, tradycja, znaczenie, charakterystyczne potrawy

ZABAWY Z SYLABAMI, GŁOSKAMI I LITERAMI
- Analiza wzrokowo -słuchowa - dzielenie na sylaby lub głoski wyrazów np. będących nazwami zwierząt mieszkających na łące.
- Synteza wzrokowo - słuchowa
łączenie głosek w wyrazy
- Rozpoznawanie danej głoski w nagłosie, śródgłosie i wygłosie słów o prostej budowie fonetycznej np. związanych z wiosną i Wielkanocą.
Do tego typu zabaw można przygotować małe karteczki, na której napiszecie Państwo daną głoskę lub sylabę.
Przykłady:
 - Powiedz, co słyszysz na początku?
mówimy różne słowa, a dziecko rozpoznaje słuchowo, jaka głoska jest na początku wyrazu - zając z, trawa t, wiosna w, koszyczek k, …
Dzieci często mylą głoski p-b, k-g, w-f, d-t,  a te, które mają wadę wymowy s-sz, c-cz, z-ż, r-l
- Podaj mi 3 słowa, które mają na końcu np. o, a, s, k, r, cz, …np.
s- las, kos, koronawirus
o
jajko, miasto, ciasto
t- samolot, robot, kot
a- mama, tata, trawa
k- mak, kotek, dzik
cz- miecz, warkocz, mecz
- Podaj mi słowo, które ma w środku wyrazu np. l, t, r, w, s, o, a, itd.
r- worek, karty, kurtka
l- Ola, balon, walc
o
bocian, koszyczek, motyl

ZABAWY Z PIOSENKĄ
Zabawy muzyczne połączone z układami ruchowymi oraz rytmicznymi mają na celu kształtowanie poczucia rytmu i słuchu oraz naukę piosenek. Polecamy naukę różnych piosenek oraz ćwiczenia słuchowe: rozpoznawanie dźwięków niskich i wysokich, tempa szybkiego i wolnego oraz dynamiki -  głośno-cicho. Wiele inspiracji mogą Państwo znaleźć w internecie. Polecamy również płyty, z których na co dzień korzystają nauczyciele, np.  „Hopsanki zabawianki”, „Śpiewanki pokazywanki”, „Edukatki, czyli zabawy przy muzyce”
dostępne do kupienia przez internet.

GRANIE W GRY PLANSZOWE I LOGICZNE
Gry zbliżają, pochłaniają i uczą! Aby było trochę inaczej, zagrajcie w stare, znane już wam gry, zmieniając zasady. Przykłady zabaw dostępne są m.in. na stronie https://www.rmf24.pl/raporty/raport-koronawirus-z-chin/polska/news-zostan-w-domu-baw-sie-z-dzieckiem-rmf-fm-poleca-zabawy-dla-c,nId,4384559. Dzieciom zaproponować możecie  Państwo gry logiczne (ale raczej nie komputerowe czy internetowe), które to podnoszą umiejętności logicznego myślenia, wytrwałości, dodają pewności siebie i gwarantują świetną zabawę, m.in. domino, memo, katamino, tangramy, karty Grabowskiego, seria Smart Games, logiczne gry planszowe.

UKŁADANIE PUZZLI
Rekomendujemy puzzle, ale zwłaszcza puzzle obserwacyjne, które stanowią doskonały sposób na pobudzanie wyobraźni, spostrzegawczości, koncentracji, rozwijanie wrażliwości estetycznej i kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat oglądanych ilustracji.

PRZEPROWADZANIE EKSPERYMENTÓW
-  Eksperyment obowiązkowy - „Mycie rąk”
Nalejcie wody do miski i wsypcie pieprz. Następnie zamoczcie palec i pokażcie jak do niego przyklejają się drobinki. Drugi palec zamoczcie w płynnym  mydle. Obserwujcie, jak drobinki uciekają od palca. Wytłumaczcie dziecku, że wirusy i bakterie też tak uciekają od mydła.
Filmik do obejrzenia jak przygotować eksperyment:
https://www.facebook.com/watch/?v=243803923324097
Instrukcje i filmiki domowych eksperymentów znajdziecie Państwo w sieci. Do przygotowania wielu z nich wystarczą produkty, które mamy w domach. Ciekawe i mniej znane propozycje możecie Państwo znaleźć na stronie https://naukajestfajna.edu.pl/galeria-wideo/

ZABAWY OGRODNICZE
-  wspólne przyglądanie się różnym nasionom, dotykanie ich, określanie wyglądu i cech
- wspólne sadzenie rzeżuchy, cebulki na szczypiorek
- wspólne przesadzanie kwiatów
możecie Państwo wytłumaczyć dziecku budowę roślinki, pozwolić obejrzeć korzenie, listki i asystentować przy przesypywaniu ziemi do doniczki. Obserwujcie razem jak przyjęły się wasze rośliny. Zaopatrzcie dziecko w konewkę i wyznaczcie mu zadanie „strażnika podlewania”.

ZABAWY KULINARNE
Pozwólcie dziecku pomagać Wam i uczestniczyć przy drobnych czynnościach w kuchni. Przecież natkę pietruszki dziecko może pociąć czystymi nożyczkami, bez użycia noża. Do czego jeszcze możecie zaangażować swoje pociechy? Do - wkładania owoców do sokowirówki, dekorowania babeczek, przygotowania wiosennych kanapek, rozwałkowania ciasta na pierogi, dodawania przypraw, obrywania listków ziół w doniczkach, układania składników na pizzy, rozbijania jajek do ciasta, mieszania ciasta na naleśniki, wykrawania ciasteczek przy pomocy foremek itp.

ZABAWY MATEMATYCZNE
- Zabawy z segregowaniem i klasyfikowaniem
odnajdywanie w domu rzeczy, które przypominają koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt,  układanie ich na dywanie, a następnie segregowanie ich np. pod względem koloru, kształtu czy przeznaczenia.
- Przy użyciu liczmanów (np. klocków) przedstawić dziecku sytuacje, które ma rozwiązać:
Pewnego dnia zakwitły na łące 2 stokrotki. Następnego dnia zakwitły jeszcze 3. Ile stokrotek zakwitło na łące?
Na łące rosło 7 stokrotek. Dzieci zerwały 3 kwiatki. Ile stokrotek zostało?

ZABAWY DOTYKOWE
- zabawy paluszkowe
https://zabawkiprogresywne.pl/content/6-motoryka-mala-zabawy-paluszkowe
- masażyki różnymi fakturami.

DZIAŁANIA TWÓRCZE I MANUALNE
Dzieci uwielbiają malować, ciąć, kleić. Poszukajcie w domu nie tylko papieru, kleju i nożyczek, ale i różnego rodzaju guzików, tasiemek, kawałków materiału i wszystkiego, co tylko może się przydać do prac plastyczno-technicznych. Pozwólcie dzieciom na kreatywność. Możecie też Państwo wymyślać różnego rodzaju zadania:
- robienie małej marzanny
- Wiosenna paleta
rozpoznawanie i nazywanie kolorów charakterystycznych dla wiosny, tworzenie rysunku z wykorzystaniem palety wiosennych barw. Niech dzieci samodzielnie rysują krajobraz wiosenny (kwitnące drzewa, słońce, ptaki, kwiatki…) przy użyciu kredek lub pasteli.
- wykonanie wielkanocnych ozdób
- rysowanie z zamkniętymi oczami, itd.
Warto podejrzeć tutoriale, których pełno na blogach i YouTube, znajdziecie tam mnóstwo podpowiedzi.

OGLĄDANIE TELEWIZJI I PASM NA  YOUTUBE
Być może nie unikniemy włączenia telewizora lub smartfona, szczególnie, jeśli musimy pracować z domu i nie możemy poświęcić całej swojej uwagi dziecku. Jeśli się na to zgadzamy, kontrolujmy jednak czas, jaki spędza przed ekranem oraz sprawdzajmy, co ogląda.
Proponujemy oglądać wybrane, bezpieczne pasma dla dzieci w telewizji lub filmy edukacyjne i bajki np. na YouTube. Warte rekomendacji są propozycje na przykładzie znanych książek dla dzieci. Jeśli mają Państwo w domu daną pozycję literaturową, dziecko może śledzić równolegle obrazki w swojej książce lub porównać treść wersji papierowej z wersją ekranową. W wyszukiwarce YouTube mogą Państwo wpisać jedno z haseł, np.:
- Kubusiowe przygódki
autorstwa Alana Alexandra Milne
- Pamiętnik Florki
autorstwa Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel
- Pan Toti
autorstwa Joanny Sorn-Gara
Na kwiatkach siedziało 8 motylków. 4 motylki odfrunęły. Ile motylków zostało na kwiatkach?
- The Very Hungry Caterpillar („Bardzo głodna gąsienica”), Brown Bear, Brown Bear What do you see? („Miś patrzy”)
autorstwa Erica Carle wersje w języku angielskim (od razu mogą Państwo ćwiczyć ze swoim dzieckiem umiejętności językowe)
- Die Kleine Raupe Nimmersatt („Bardzo głodna gąsienica”)
wersja w języku niemieckim
Na stronie https://www.bajkowisko.pl/(odpłatnie) oraz pod hasłem „bajkowisko” na YouTube  (za darmo) dostępne są liczne słuchowiska dla dzieci.

CZYTAJCIE KSIĄŻKI
Drodzy Państwo
to idealny czas na książkę! Jeśli nie macie w domu zapasu lektur, zrezygnujcie z wycieczki do biblioteki czy księgarni. Za to księgarnie internetowe i internetowe dyskonty książkowe są na wyciągnięciu ręki w łatwy i szybki sposób możecie Państwo zamówić daną pozycję literaturową. Zachęcamy również do sięgnięcia do starych, ulubionych lub zapomnianych pozycji leżących na Państwa półkach.
Zachęcamy również do zabawy z książkami rozwijającymi spostrzegawczość. Warte polecenia są m.in.:
- „Rok w lesie” - Emilia Dziubak
- „Rok w Krainie Czarów”
Maciej Szymanowicz
- „Rok w przedszkolu” - Liput Przemysław
- „Wiosna (lato, jesień, zima) na ulicy Czereśniowej”- Rotraut Susanne Berner
- „Szukaj i znajduj. Wielkie cywilizacje”- Da - Fanny
- „W przedszkolu”
Wandrey Guido
- „ W mieście”, „Na wakacjach” - Bimber Hartmut
- „Miasto zagubionych rzeczy. Szukaj, znajduj, baw się”
opracowanie zbiorowe
- „Gdzie jest lama?” - opracowanie zbiorowe


WIĘCEJ INSPIRACJI DO PRACY  I ZABAWY Z DZIEĆMI ZNAJDZIECIE PAŃSTWO NA NASZEJ STRONIE INTERNETOWEJ W ZAKŁADCE „GAMA POMYSŁÓW”.


Opracowała: Paulina Jakowienko-Wiśniewska


 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego